Proiectele dezvoltate de Portland Trust creează noi standarde de siguranță și igienă

 Portland Trust, dezvoltatorul de proprietăți comerciale, creează noi standarde de siguranță și igienă pentru proiectele sale de birouri din București. Dispozitivele inovatoare care minimizează riscul transmiterii de bacterii și virusuri în ascensoare se alătură unei întregi game de măsuri de protecție implementate de companie pentru a proteja sănătatea angajaților și a vizitatorilor, ca răspuns la pandemia Covid-19.

Proiectul EXPO Business Park al Portland Trust a devenit primul complex major de birouri  din București în care sunt instalate soluții revoluționare de siguranță dezvoltate de Schindler – compania globală de ascensoare și scări rulante. Sistemele CleanAir și CleanCar, care utilizează o lumină ultravioletă puternic dezinfectantă, se combină pentru a face spațiul închis al lifturilor cât mai igienic și fără bacterii. Cele două sisteme vor fi, de asemenea, instalate în complexul J8 Office Park al Portland Trust, programat pentru finalizare în vara anului 2021.

Sistemul UV CleanAir transformă aerul stătut dintr-un lift într-un mediu ventilat, igienizat, la fel de curat ca orice altă zonă a clădirii. Folosind tehnologia cu lumină ultravioletă și un filtru special dezvoltat pentru a purifica aerul din cabina liftului, acesta se activează automat pe tot parcursul zilei, pentru a asigura un mediu constant curat și sigur. Sistemul asigură filtrarea completă în 2,5 până la 4 minute.

UV CleanCar distruge bacteriile și virușii de pe suprafețele liftului folosind lumina ultravioletă. O lampă UV-C este activată de trei senzori de siguranță pentru a porni atunci când cabina este goală. Această soluție discretă pentru dezinfectarea frecventă a tuturor suprafețelor, inclusiv a butoanelor și a balustradelor, protejează, de asemenea, mediul înconjurător prin reducerea la minimum a utilizării produselor de curățare pe bază de substanțe chimice.

„Ne-am concentrat întotdeauna pe protejarea sănătății tuturor celor care lucrează sau vizitează clădirile noastre, iar pandemia Covid-19 ne-a intensificat eforturile pentru a crea medii curate și sigure”, spune Robert Neale, CEO Portland Trust. „Deoarece ascensoarele sunt atât de intens utilizate de către mulți oameni aflați într-un spațiu limitat, mediul din interiorul lor poate facilita răspândirea infecțiilor. Aceste soluții UV inovatoare permit utilizarea deplină a lifturilor și se alătură celorlalte măsuri ale noastre destinate stabilirii unor noi standarde de igienă și curățenie pentru clădirile de birouri din București.”

Specificațiile tehnice avansate ale J8 Office Park vor prezenta, de asemenea, garanții de sănătate și siguranță fără precedent în orice alt proiect imobiliar de birouri din București. Un sistem de ventilație care asigură 100% aer curat fără admisie de aer reciclat, filtrele de aer HEPA care elimină 99,995% din contaminanții microscopici, tehnologiile de dezinfectare UV-C și sistemele fără atingere (touch-less) din întregul complex se vor combina pentru a face din J8 Office Park  primul proiect dintr-o nouă generație de clădiri de birouri.

J8 Office Park este proiectat pentru a îndeplini certificarea BREEAM „Outstanding”, cel mai ridicat nivel de certificare BREEAM. Acest nivel de certificare care se referă la confortul angajaților, sustenabilitatea și protecția mediului a fost dobândit doar de o singură clădire din România până în prezent – EXPO Business Park, cel mai recent proiect major de birouri finalizat de Portland Trust. Eforturile companiei de a crește standardele de confort și siguranță la locul de muncă, împreună cu angajamentul său pentru a asigura cele mai bune practici și respectarea reglementărilor Covid-19, contribuie la transformarea birourilor sale în unele dintre cele mai căutate din oraș.

Despre Portland Trust

Portland Trust este un dezvoltator imobiliar important și investitor, activ în Europa Centrală și de Sud-Est de peste 20 de ani. J8 Office Park este dezvoltat în asociere cu ARES Management Corporation, un manager global de investiții și active alternative autorizat de Comisia pentru Bursă și Valori Mobiliare din S.U.A. (SEC – Securities and Exchange Commission), care administrează active în valoare de aproximativ 145 miliarde de dolari și are peste 900 de angajați. Portland Trust și ARES Management Corporation au dezvoltat împreună peste 800.000 mp, care includ 7 clădiri de birouri și parcuri in

Sierra Quadrant: Suntem pregătiți pentru fondurile UE? Fără restructurarea business-urilor, banii europeni pot fi o ,,Fata Morgana’’

0

România riscă să rateze o ocazie istorică de a-și dezvolta economia, cu ajutorul banilor europeni, dacă mediul privat nu își va adapta business-urile la standardele UE. Dincolo de planurile guvernamentale, realitatea economică arată că avem prea puține firme pregătite financiar și logistic pentru a absorbi zecile de miliarde de euro puse la dispoziție prin Planul european de redresare și reziliență și noul buget al UE, afirmă Sierra Quadrant, într-o analiză privind perspectivele investiționale din 2021.

Companiile din România au intrat în criza COVID cu o serie de vulnerabilități semnificative.

Slab capitalizate și fără o disciplină financiară coerentă, cu focus pe profitul pe termen scurt și cu capitaluri proprii negative, multe dintre firme, mai ales din zona IMM-urilor, au fost lovite puternic de criză, în condițiile în care șocul s-a resimțit atât pe segmentul cererii cât și a ofertei.

Potrivit Sierra Quadrant, aceste vulnerabilități, printre care se află și volumul redus de intermediere financiară (cel mai scăzut din UE), vor continua și în acest an să influențeze dinamica economiei.

,,Economia este precum un organism viu, secătuit de sânge (bani). Fără perfuzia financiară asigurată de fondurile europene, este puțin probabil ca recuperarea economică să fie una susținută, mai ales că statul va fi nevoit să impună măsuri de restructurare, pentru a-și echilibra bugetul’’, afirmă Ovidiu Neacșu, asociat coordonator Sierra Quadrant.

Problema se pune dacă firmele românești vor avea capacitatea logistică de a atrage fondurile europene, mai ales că, în prezent, doar 2 din 10 companii sunt bancabile, adică îndeplinesc criteriile pentru a obține finanțări (capitalizare, disciplină financiară, planuri de afaceri etc)

,,În România avem doar în jur de 10.000 de companii cu cifre de afaceri de peste 1 milion de euro, astfel că potențialul de absorbție la un nivel optim a finanțării europene ridică semne de întrebare. Astfel că, în 2021, firmele care vor să acceseze fonduri vor trebui să își restructureze afacerile, să își adapteze business-urile la standardele UE, să își asigure liniile financiare necesare pentru cofinanțarea programelor cu bani europeni. Trebuie luate măsuri încă de pe acum. Fără restructurarea business-urilor, banii europeni pot fi o Fata Morgana’’, spune reprezentantul Sierra Quadrant, una dintre principalele companii din România din domeniul restructurării business-urilor.

Planul european de redresare și reziliență, de 750 miliarde euro, care se adaugă celor 1050 miliarde din bugetul UE, va dubla fondurile pentru România, în perioada 2021-2024. Banii din programul de reziliență ar trebui absorbiți în următorii trei ani, alături de fondurile din cadrul financiar multianual (bugetul UE).

După ani de zile în care a înregistrat cel mai scăzut nivel de absorbție dintre țările UE, România a ajuns, în finalul lui 2020, la o rată de absorbţie de 38,9% (8,8 miliarde de euro din bugetul de 22,5 miliarde de euro pentru politica de coeziune).

Autoritățile au în derulare 9.145 de contracte de finanţare, cu o valoare totală de 36,4 miliarde de euro. 

FIRMELE ROMÂNEȘTI, DUPĂ UN AN DE PANDEMIE

Pandemia a influențat în mod semnificativ economia românească, cu bune și cu rele. Pe de o parte, a dus la scăderea cifrei de afaceri cu aprox. 70 miliarde euro în 2020, iar pe de altă parte a impulsionat restructurarea și modernizarea economiei.

Digitalizarea a fost împlementată de tot mai multe companii, plățile online au luat un avans semnificativ, iar din economie au dispărut o parte din companiile ineficiente.

Potrivit Sierra Quadrant, aceste tendințe se vor accentua în acest an, în care restructurarea afacerilor va fi cuvântul de ordine.

,,Pe fondul anticipatelor măsuri de eficientizare a colectării taxelor și impozitelor, firmele vor trebui să își întârească disciplina financiară și să își monitorizeze mai atent partenerii de afaceri, pentru că riscul de neplată, cel de insolvență vor crește exponențial pe măsură ce măsurile de susținere vor fi retrase (amânarea taxelor, impozitelor, ratelor bancare, leasing-urilor etc.)’’, arată analiza companiei de restructurare a afacerilor.

În prezent, firmele subcapitalizate dețin 33% din totalul datoriilor din economia românească și reprezintă 12% din totalul expunerilor din sectorul bancar.

 ,,Dificultățile de plată se pot transpune foarte ușor pe lanțurile economice, mai ales în condițiile în care creditul comercial reprezintă aproximativ 20% din pasiv (300 mld.lei)’’, arată analiza.

,,Măsurile guvernamentale precum posibilitatea de suspendarea a plății ratelor aferente creditelor bancare până la finalul anului, amânarea sau scutirea la plată a impozitelor, acoperirea cheltuielilor salariale a angajaților aflați în șomaj tehnic și finanțările garantate prin programele IMM Invest și IMM Leasing au fost de ajutor, însă în acest an trebuie focusate în zona firmelor viabile, pentru a asigura efecte benefice pe lanțurile economice, pentru a întâri disciplina financiară a companiilor, pentru a asigura o lichiditate adecvată în sistemul economic’’, afirmă Ovidiu Neacșu.

Potrivit datelor statistice, cel mai afectat sector de pandemie, în 2020, a fost cel al transporturilor aeriene, cu o scădere de 84 la sută, urmat de cel al serviciilor prestate populației, unde indicele de activitate a scăzut cu 67% în T2/2020 comparativ cu T2/2019.

Printre sectoarele cele mai afectate s-a aflat și industria auto, cu o scădere de 48%, extrem de importantă în condițiile în care acest domeniu are o pondere de 19% din valoarea adăugată a sectorului industrial.

În sectorul serviciilor prestate populației, datele BNR arată că facilitatea de suspendare a ratelor prin OUG nr. 37/2020 a determinat ca 40% din creditele acordate acestui sector să fie suspendate la plată la finalul lunii septembrie, cel mai ridicat procent dintre sectoarele de activitate.

Pe fondul restricțiilor, companiile din zona hotelurilor și restaurantelor au ajuns la un grad de îndatorare de 115% respectiv 217%, și o capacitate de a acoperire a cheltuielilor operaționale de 225 zile respectiv 96 de zile.

Vânzările de carburanți au scăzut cu 27 la sută în T2/2020 comparativ cu T2/2019. În industria farmaceutică, activitatea a scăzut cu 10%, la fel ca în industria alimentară.

Datele oficiale arată că, pe ansamblu, comerțul a înregistrat, la nivelul lunii septembrie, o rata de neperformanță de 4,7%, sub valoarea ansamblului de companii nefinanciare (6,7%). Având o lichiditate confortabilă (130%), numai 7% dintre expuneri s-a activat suspendarea ratelor.

În industria prelucrătoare, pe fondul suspendării activității, rata de neperformanță a ajuns la 10% în septembrie, iar suspendarea la plată a ratelor a afectat 13% din expuneri.

Pe de altă parte, pandemia a adus performanțe pozitive, printre altele, în comerțul cu amănuntul al produselor alimentare, băuturilor și tutunului (+12 la sută în T2/2020, comparativ cu T2/2019), activitățile de poștă și curierat (23%) și construcții (11% creștere T2/2020 vs T2/2019).

Potrivit unui barometru dat publicității recent de Sierra Quadrant, 58% dintre reprezentanții companiilor, chestionate de firma de restructurare a afacerilor, au afirmat că mai au fonduri disponibile numai pentru 1-2 luni.

22% estimează că banii din firmă le ajung pentru 2-4 luni, 8% nu dispun de lichidități și numai 12% au la dispoziție finanțare pentru un termen mai mare de 4 luni.

Cei mai mulți dintre respondenți au declarat că au ajuns în această situație ca urmare a scăderii vânzărilor (61%), accentuării blocajului financiar (14%), reducerii creditului furnizor (12%) și accesului limitat la finanțarea bancară (8%).

FOCUS PE RESTRUCTURARE

Ce măsuri au luat firmele în timpul pandemiei pentru a-și echilibra bugetele și a evita insolvența și falimentul? Potrivit barometrului, principala măsură a vizat reducerea costurilor de funcționare.

Dincolo de amânarea plății taxelor la stat, invocată de 21% dintre oamenii de afaceri, cei mai mulți (41%) au redus costurile logistice (renegocierea chiriilor pentru spații de lucru, transport, reducerea facturilor la utilități, funcționarea birourilor etc.), 27% și-au schimbat politica de preț, iar 9%  au recurs la optimizarea schemelor de personal.

,,În 2021, companiile trebuie să își contureze planuri de afaceri fezabile, care să ia în calcul evoluția pandemiei dar și potențialul revenirii economice. Cu cât vor înțelege mai bine realitatea economică, cu atât vor reuşi să își optimizeze resursele în așa fel încât să iasă pe plus din această criză. Flexibilizarea contractelor, reducerea creditului furnizor, gestionarea activă a liniilor de finanțare,  eliberarea sumelor suplimentare din bilanț, în general reechilibrarea costurilor pe baza previziunilor revizuite ale veniturilor alături de reconsiderarea investițiilor vor ajuta cel mai bine companiile, indiferent de cat dureaza epidemia’’, se mai spune în analiza Sierra Quadrant.

În cei peste 24 de ani de activitate, Sierra Quadrant a devenit una dintre cele mai importante companii de profil din România, fiind specializată în lucrări de administrare și lichidare complexe, cu un ridicat grad de dificultate, caracterizate prin patrimoniu mare și diversificat, prin multitudinea problemelor legale care trebuie soluționate, concomitent cu procedura de insolvență: bilanț de mediu, substanțe periculoase în proprietate, servituți neclare și litigii legate de patrimoniu, etc.

Printre dosarele semnificative gestionate în prezent de Sierra Quadrant se află Electrocentrale București (ELCEN), CET SA Bacău, Letea SA Bacău, Servicii Energetice Moldova SA, Donau Chem, Compania de Navigație Fluvială Giurgiu NAV S.A., Teleferic SA, Rombet SA și GA-PRO-CHEMICALS S.A.

Binefacerea Brexit pentru Europa și SUA

_________________

de Melvyn Krauss

STANFORD – Majoritatea europenilor sunt fericiți că Joe Biden va fi următorul președinte al Statelor Unite. Dacă își dau sau nu seama că politicile economice ale lui Biden vor avea o legătură cu euro și Europa este o altă problemă. Noua administrație americană va dori ca euro să rămână puternic față de dolar pentru a menține economia SUA viguroasă.

            Cu scopul de a spori cheltuielile pentru răspunsul la pandemie, mediu și infrastructură, Casa Albă Biden va pune presiune, fără îndoială, pe Rezerva Federală SUA pentru a menține valoarea dolarului scăzută, indiferent de cât de mult stimul fiscal se poate scoate din Congres.  Și după ce a făcut atât de multe favoruri lui Donald Trump, președintele Fed, Jay Powell nu va fi în poziția de a-l refuza pe Biden. În acest context, a fost o lovitură de geniu pentru Biden să o numească pe Janet Yellen în funcția de secretar al Trezoreriei. În calitate de predecesor al lui Powell la Fed, ea are încă o influență semnificativă acolo. Din motive întemeiate, Wall Street pariază puternic împotriva dolarului american pentru următorul an sau chiar doi.

            Așteptata abordare politică a lui Biden va avea un efect dramatic asupra economiei europene, care rămâne puternic dependentă de exporturi. În 2019, exporturile au reprezentat 46,9% din PIB-ul Germaniei, 31,8% din PIB-ul Franței și 31,5% din cel italian. Europenii nu își pot permite să rămână în dorul lelii și doar să privească creșterea monedei euro până la punctul în care le va strangula exporturile. Cea mai bună soluție ar fi ca Germania să desfășoare un stimul fiscal, întrucât acest lucru ar „internaliza” o bună parte din comerțul UE, făcând astfel nerelevantă aprecierea euro față de alte valute. În loc să exporte în SUA, italienii ar putea exporta mai mult către Germania și alte țări nordice din zona euro, deoarece stimulentul suplimentar va fi furnizat astfel mijloacele pentru creșterea achizițiilor din sud. Europenii au o piață internă imensă; este timpul să-l folosească, chiar dacă numai pentru a lupta împotriva unui euro galopant care altfel ar putea diviza Uniunea Europeană.

Reguli privind detașarea lucrătorilor între statele UE. Ce obligații au angajatorii?

Material de opinie de Gabriela Ilie, Managing Associate, și Ana-Maria Vlăsceanu, Senior Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal (foto)

Detașarea lucrătorilor în între statele membre ale Uniunii Europene (UE), în contextul prestării de servicii la nivel transnațional, rămâne în centrul dezbaterilor publice, atât datorită implicațiilor sale practice, având în vedere că stabilește regulile privind principala formă de mobilitate a lucrătorilor pe teritoriul UE, cât și a drepturilor pe care își propune să le garanteze și care, în acest domeniu, se află în conflict. Concret, este vorba de libertatea de a presta servicii în UE, fără limitări legate de respectarea unor reguli suplimentare, cum ar fi standarde de muncă pentru lucrătorii detașați, promovarea concurenței loiale și necesitatea de a asigura totuși protecția drepturilor lucrătorilor detașați. Ce schimbări au apărut recent?

Evoluțiile din piața muncii au impus în permanență noi reglementări din partea autorităților europene pentru a asigura un echilibru între drepturile menționate, mai ales pe fondul aderării la UE a statelor central și est europene, cu forță de muncă mai ieftină. Astfel, Directiva 96/71/CE (Posted Worker Directive – PWD), care a instituit inițial regulile privind detașarea, a fost amendată substanțial în anul 2018 prin Directiva 2018/957/UE, marcând o schimbare de viziune cu privire la regulile aplicabile în cazul detașării lucrătorilor în interiorul spațiului unional. Aceste modificări au fost transpuse și în legislația românească prin Legea nr. 172/2020.

Principiul egalității de tratament pentru detașările pe termen lung

Una din cele mai importante reguli adoptate ca urmare a revizuirii PWD și transpuse ca atare în dreptul românesc se referă la obligarea angajatorilor ca, în cazul în care detașarea pe/de pe teritoriul României depășește 12 luni (18 luni, cu titlu de excepție), să respecte, în raporturile cu lucrătorii detașați, toate condițiile de muncă și de încadrare în muncă aplicabile în statul gazdă.

Prin excepție, principiul egalității de tratament nu se aplică prevederilor referitoare la procedurile, formalitățile și condițiile privind încheierea și încetarea contractelor de muncă, inclusiv a clauzelor de neconcurență, și nici schemelor de pensii ocupaționale, aspecte care rămân reglementate de legislația statului trimițător, chiar dacă detașarea depășește 12 luni (18 luni, cu titlu de excepție).

Este de menționat faptul că în astfel de situații în care durata detașării depășește 12/18 luni, textele de lege nu impun obligația încheierii unui contract de muncă local în statul gazdă, ci doar respectarea condițiilor de muncă aplicabile pe teritoriul statului gazdă.

Din păcate, Legea nr. 172/2020 nu conține clarificări referitor la momentul de la care societatea trimițătoare ar trebui să acorde salariaților detașați toate condițiile de muncă aplicabile în statul gazdă (respectiv de la începutul detașării sau doar după depășirea termenului de 12 luni/18 luni).

Cu toate acestea, conform noii directive PWD, dar și scopului pentru care a fost adoptată (asigurarea unei protecții suplimentare salariaților detașați pe termen lung, care au o legătură mai solidă cu piața muncii din statul gazdă), este posibilă următoarea interpretare: dacă durata inițială a detașării depășește 12 luni (18 luni, ca urmare a unei notificări motivate), societatea trimițătoare ar trebui să acorde salariaților toate condițiile de muncă aplicabile în statul gazdă după expirarea termenului de 12 luni. Totuși, având în vedere că este vorba de o reglementare nouă, există riscul ca, în practică, să se consolideze interpretarea contrară, aceea ca, în cazul detașărilor de peste 12 luni, să fie obligatoriu ca toate condițiile de muncă aplicabile în statul gazdă să fie respectate încă din prima zi a detașării.

În cazul în care durata efectivă a detașării ajunge să depășească 12 luni în urma unor prelungiri, societatea trimițătoare va trebui să acorde salariaților toate condițiile de muncă aplicabile în statul gazdă numai după depășirea perioadei de 12 luni sau, dacă transmite o notificare autorității competente din statul membru gazdă, după depășirea perioadei de 18 luni.

Este important de precizat că regulile se aplică și în cazul în care lucrătorii detașați pe teritoriul României se succed pe aceeași poziție. Astfel, legea stabilește în mod expres că, în cazul în care se înlocuiește un lucrător detașat cu altul care îndeplinește aceeași sarcină în același loc de muncă, durata detașării (deci inclusiv stabilirea momentului de la care se aplică regulile de mai sus) se calculează prin cumularea perioadelor de detașare a fiecăruia dintre lucrătorii în cauză. Într-o atare situație, pentru a stabili dacă lucrătorul detaşat îndeplineşte aceeaşi sarcină în acelaşi loc de muncă, se va ţine cont, în principal, de natura serviciului care urmează să fie prestat, de activitatea care urmează să fie efectuată şi de adresa locului de muncă.

Pentru a elimina posibilele confuzii, trebuie precizat că, în toate cazurile, regulile instituite de legislația română în materie trebuie coroborate și cu prevederile aplicabile în statul membru pe teritoriul/de pe teritoriul căruia este detașat lucrătorul.

Rambursarea cheltuielilor legate de detașare

O altă modificare recentă se referă la introducerea regulii potrivit căreia nivelul de rambursare a cheltuielilor de transport, cazare și masă, respectiv al indemnizațiilor pentru lucrătorii detașați pe sau de pe teritoriul României, care sunt mutați temporar de la locul lor de muncă obișnuit din statul gazdă la alt loc de muncă, este cel stabilit de legislația statului gazdă.

În ce privește munca prin agent de muncă temporară, legea din România a instituit principiul egalității de tratament între lucrătorii temporari detașați de un agent de muncă temporară pe/de pe teritoriul României și lucrătorii recrutați direct de întreprinderea utilizatoare situată pe teritoriul statului gazdă. Astfel, agenții de muncă temporară au obligația ca, pe durata detașării, să garanteze lucrătorilor temporari detașați condițiile de muncă aplicabile pe teritoriul statelor gazdă.

Reguli suplimentare referitoare la obligația de informare

Totodată, conform Legii nr. 172/2020, în cazul detașării lucrătorilor de pe teritoriul României pentru o perioadă mai mare de șapte zile consecutive, societatea trimițătoare va avea obligația să ofere lucrătorului o serie de informații suplimentare care completează aspectele prevăzute de art. 18 din Codul muncii. Acestea se referă la elementele constitutive ale remunerației la care are dreptul salariatul conform legislației aplicabile în statul gazdă și nivelul acestora; cuantumul total al remunerației efectiv acordate lucrătorului pe perioada detașării, cu evidențierea distinctă a indemnizației de detașare; cheltuielile efectiv generate de detașare (transport, cazare și masă), precum și modalitatea de acordare sau de rambursare a acestora, respectiv modalitatea de asigurare a transportului, cazării sau mesei, după caz; link-ul către site-ul oficial național unic creat de statul gazdă.

Nu în ultimul rând, este de menționat căLegea nr. 172/2020 conține și o serie de prevederi referitoare la sectorul transportului rutier, care însă vor fi detaliate odată cu transpunerea în dreptul intern a pachetului de mobilitate care, între altele, conține și o directivă care modifică PWD în ce privește detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului.

Cum s-au simțit românii și cum și-au schimbat prioritățile în 2020?

O nouă analiză Barometrul „Românii AZI”, realizată de Reveal Marketing Research ne arată cum s-au simțit românii și cum s-au schimbat prioritățile în anul 2020.

  • Segmentele cele mai furioase în mediul urban: tinerii profesioniști (62%) și milenialii (58%).
  • În mediul rural, la final de an, scade satisfacția față de venituri la 42% de la 63% în luna august. 
  • În luna decembrie, familiile moderne și tinerii profesioniști prioritizează cel mai mult relațiile sociale și unitatea (42%), teritoriul cel mai apreciat, în medie, de către români.

PRIVIRE DE ANSAMBLU ASUPRA ANULUI  2020: Emoțiile negative, în special cele ce necesită multă energie, aflate în teritoriul nervilor și panicii, au crescut în lunile în care au crescut și cele doua teritorii motivaționale opuse ca răspuns la teamă/încercări: depășirea obstacolelor/ schimbare – teritoriul celor care își iau inima în dinți și încearcă să schimbe starea negativa în care se află, dar si teritoriul stabilității, responsabilității, credinței – al celor care prefera sa protejeze puținul pe care îl au deja, nu să se aventureze către schimbare. În aceste momente, emoțiile și prioritățile românilor s-au oglindit și în modul în care economisesc, ei punând mai mulți bani deoparte în aceste perioade. În perioadele mai relaxate, românii s-au orientat ca priorități spre teritoriul relațiilor sociale și al unității, cheltuind mai mult pe cadouri, ieșiri în oraș sau vacanțe.

Cum s-au schimbat emoțiile românilor în contextul pandemiei? (analiză aprilie-decembrie)

În luna decembrie: Mediul rural, mai temător și furios în preajma sărbătorilor.

Urban vs rural: În decembrie, scade brusc teritoriul furiei și al fricii, de la 62% în noiembrie la 54%. După o armonizare a mediului rural cu cel urban legat de această stare, acum în mediul rural observăm o creștere mică (64%), dar care duce la o diferență mare față de starea românilor din mediul urban – cei din mediul rural se percep ca fiind cu 10% mai furioși sau îngrijorați.  O altă schimbare vizibilă din față de luna noiembrie este o creștere a teritoriului oboselii și dezamăgirii, în mediul urban, de la 24% la 31%. În mediul urban procentele au  crescut ușor, dar nesemnificativ (de la 27% la 31%). Observăm că emoțiile pozitive au procente asemănătoare în mediul urban și cel rural. Diferențele vin la capitolul emoțiilor negative, unde în mediul rural percepem emoții ce necesită mai multă energie (furie, panică), iar in mediul urban românii par să aibă mai puțină energie, un aspect tipic teritoriului oboselii și dezamăgirii.

Segmentele cele mai furioase în urban: tinerii profesioniști (62%) și milenialii (58%).

Segmentele cele mai furioase în mediul rural: tinerii profesioniști (84%) și maturii singuri (94%). Interesant! Milenialii sunt segmentul care diferă cel mai mult ca emoții între urban și rural, iar tinerii profesioniști – cel cu diferențele cele mai mici.

©Reveal Marketing Research

RETROSPECTIVA 2020: Luna decembrie pare să ofere o stare medie, din punct de vedere emoțional, raportată la întregul an. Românii cred despre ei înșiși că au stări mai degrabă negative decât pozitive și că sunt mai degrabă energici decât liniștiți/ lipsiți de energie, de aceea teritoriul emoțional aflat pe primul loc este cel al nervilor și al panicii. În cadrul mediului rural vedem o oglindire întârziată a emoțiilor din mediul urban, în special a celor negative, cu o mică precizare necesară: furia și panica au crescut mai puternic, în mediul rural, în momentele de criză. În august, 73% dintre cei din mediul rural se considerau furioși și temători, față de 61% în mediul urban.

Ce înseamnă acest lucru? Persoanele din mediul rural au nevoie de modele de implicare și campanii în care să participe mai mult, pentru a-și exprima și a-și consuma energia. Pentru începutul de an 2021 putem avea în vedere și lipsa satisfacției față de venituri și de locurile de muncă a românilor, aspecte importante ale vieții, cu efecte asupra consumului.

Mediul rural: După o creștere continuă a satisfacției față de venituri, de la 37% în august, la 63% în septembrie, aceasta scade la 49% în noiembrie și la 42% în decembrie.

Mediul urban: Crește satisfacția față de carieră și locul de muncă, de la 64% (septembrie) la 68% (octombrie), apoi scade la 63% (decembrie). Cei mai mulțumiți sunt familiile moderne (76% în decembrie).

Cum au evoluat prioritățile românilor în 2020? (analiză aprilie-decembrie)

În luna decembrie: O ușoară creștere a importanței schimbării, dar o orientare clară către relații sociale și unitate.

Urban vs rural: Atât mediul urban cât și cel rural cunosc o orientare socială și de relaționare clară. Mediul rural este mai orientat către social în sensul tradiției și găsirii siguranței în interiorul comunității (38%), iar mediul urban este orientat către socialul oferit de prieteni apropiați, iubiți/parteneri, precum și de ocazii diverse de joacă sau de relaxare împreună cu ei (34%).

În ceea ce privește teritoriile motivaționale orientate mai mult către sine decât către colectivitate – depășirea obstacolelor/ schimbare și perfecționare/ putere –  există un consens între mediul urban și cel rural, cu diferențe de sub un procent – 31-32% pentru orientarea către depășirea obstacolelor și 4%, un procent constant pentru perfecționare și putere.

©Reveal Marketing Research

Segmente: În luna decembrie, familiile moderne și tinerii profesioniști sunt în fruntea aprecierii nevoii de relații sociale și unitate (42%), teritoriul cel mai apreciat, în medie, de către români.

Chiar și în perioada Crăciunului, însă, maturii singuri acordă o mai mare importanță teritoriului depășirii obstacolelor/schimbării (44% față de media de 31%, în mediul urban), comparativ cu importanța acordată aspectelor sociale – doar 28% pentru relații sociale și unitate.

RETROSPECTIVA 2020: în perioadele mai grele, a crescut în importanță teritoriul stabilității – stabilitatea, responsabilitate, credința, dar și cel al schimbării – depășirea obstacolelor/ schimbare. În perioadele liniștite și optimiste, teritoriul relațiilor sociale și al unității este cel care predomina în motivațiile românilor. După ce în primăvara, în timpul lockdown-ului, stabilitatea și schimbarea au avut cele mai mari procente (42% în mediul urban),  acestea au fost de atunci în continuă scădere, cu o mică creștere în noiembrie – decembrie (31%). Însă, în decembrie, teritoriul motivațional cel mai important este cel al relațiilor sociale și al unității (34%), de altfel un teritoriu potrivit pentru venirea sărbătorilor. De asemenea, teritoriul stabilității, responsabilității și al credinței pare tipic sărbătorilor de Crăciun. Totuși, având în vedere creșterea emoțiilor negative în rândul românilor, avem motive să credem că această orientare către stabilitate vine și din teama de viitor, de incertitudinea față de noul an, nu doar din apelarea la tradiție și credință cu ocazia sărbătorilor.


Despre barometrul Românii AZI

Românii AZI este un barometru dezvoltat de Reveal Marketing Research și funcționează ca instrument de punere în context a cercetărilor de piață implementate pentru clienții din portofoliul companiei. El are loc lunar și redă aspecte de moment legate de români, dar și evoluția lor în timp. Astfel, toate studiile pornesc de la înțelegerea consumatorilor deoarece ei sunt dinamici, nu statici. Brandurile învață cum trebuie să comunice cu publicul țintă, pornind de la emoțiile și motivațiile dominante din societatea românească din acea perioadă.

Metoda de colectare pentru proiect este CAWI (computer assisted web interview). Datele au fost colectate lunar, în perioada aprilie-decembrie 2020, pe un eșantion reprezentativ national (urban și rural). Perioada de colectare a datelor din luna decembrie: 7-12.12.2020 pe un eșantion de  1017 respondenți. Marja de eroare este de +/-3%.

Despre Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.

Impactul producției și deșeurilor textile asupra mediului

Îmbrăcămintea, încălțămintea și textilele de uz casnic poluează apele și generează emisii de gaze cu efect de seră și deșeuri. Moda de consum – apariția constantă de stiluri noi la prețuri foarte scăzute – a dus la o creștere substanțială a cantității de haine care se produc și se aruncă, se arată într-un raport realizat de Parlamentul European.

Pentru a reduce impactul acestui fenomen asupra mediului, UE dorește accelerarea tranziției către economia circulară.

În martie 2020, Comisia a adoptat un nou Plan de acțiune pentru economia circulară, care include o strategie a UE pentru textile, menită să dezvolte inovația și să stimuleze reciclarea în acest sector. Parlamentul urmează să voteze la începutul anului 2021 un raport din proprie inițiativă privind planul de acțiune.

„Pentru reușita economiei circulare, principiile circularității trebuie aplicate în toate etapele lanțurilor valorice. De la design la producție, până când produsul ajunge la consumator”. 

Jan Huitema (Țările de Jos, Renew Europe), Raportorul Comisiei ENVI pentru Planul privind economia circulară

Aflați mai multe despre definiția, importanța și beneficiile economiei circulare.

Infografic conținând informații și cifre despre impactul textilelor asupra mediului
Infografic conținând informații și cifre despre impactul textilelor asupra mediului 

Consumul de apă

Producerea materialelor textile necesită un consum ridicat de apă, la care se adaugă terenurile pe care se cultivă bumbacul și restul fibrelor. Se estimează că industria textilă și de îmbrăcăminte la nivel mondial a utilizat 79 de miliarde de metri cubi de apă în 2015 – în timp ce nevoile întregii economii a UE s-au ridicat la 266 de miliarde de metri cubi în 2017. Pentru a fabrica un singur tricou de bumbac, se estimează că sunt folosiți 2 700 de litri de apă dulce – necesarul de apă potabilă al unei persoane timp de 2,5 ani.

Poluarea apei

Se estimează că industria textilă este responsabilă de circa 20 % din poluarea globală a apei curate, din cauza produselor de vopsire și finisare.

Se estimează că spălarea materialelor sintetice duce la deversarea a circa 0,5 milioane de tone de microfibre în ocean pe an.

Spălatul hainelor din materiale sintetice generează 35 % din microplasticele primare care ajung în mediul înconjurător. O singură încărcătură de rufe din poliester în mașina de spălat poate elibera 700 000 de microfibre de plastic care pot ajunge în lanțul alimentar.

Emisii de gaze cu efect de seră

Se estimează că industria modei generează 10 % din emisiile de gaze cu efect de seră de la nivel mondial – mai mult decât toate zborurile internaționale și transporturile maritime la un loc.

Potrivit Agenției Europene de Mediu, produsele textile achiziționate în UE în 2017 au generat circa 654 kg de emisii de CO2 pe persoană.

Infografic conținând informații și cifre despre impactul textilelor asupra mediului
Infografic conținând informații și cifre despre impactul textilelor asupra mediului 

Deșeuri textile care ajung la groapa de gunoi

S-a schimbat și modul în care oamenii elimină hainele pe care nu le mai poartă: acestea nu mai sunt donate, ci aruncate la gunoi.

Din 1996 și până în prezent, volumul hainelor achiziționate în medie de o persoană în UE a crescut cu 40 %, ca urmare a scăderii considerabile a prețurilor, care a redus, la rândul ei, durata de viață a articolelor vestimentare. Europenii consumă aproape 26 kg de textile și aruncă în jur de 11 kg de textile în fiecare an. Hainele uzate pot fi exportate în afara UE, dar în cea mai mare parte (87 %) sunt incinerate sau aruncate în depozitele de deșeuri.

La nivel global, mai puțin de 1 % din haine sunt reciclate ca îmbrăcăminte, parțial din cauza tehnologiei inadecvate.

Reducerea deșeurilor textile din UE

Noua strategie își propune să găsească soluții la fenomenul modei de consum și să ofere orientări pentru atingerea unor niveluri ridicate de colectare separată a deșeurilor textile.

În temeiul Directivei privind deșeurile aprobate de Parlamentul European în 2018, țările din UE vor avea obligația ca până în 2025 să introducă colectarea separată a deșeurilor textile. Noua strategie a Comisiei conține și măsuri care susțin procesele de producție și materialele circulare, contribuie la reducerea substanțelor chimice periculoase și îi ajută pe consumatori să aleagă materiale textile sustenabile.

Uniunea are o etichetă ecologică a UE, pe care producătorii care respectă criteriile ecologice o pot aplica pe produsele lor, aceasta fiind garanția pentru uzul limitat de substanțe periculoase și o poluare redusă a apelor și a aerului.

UE a introdus, de asemenea, o serie de măsuri pentru a atenua impactul deșeurilor textile asupra mediului. Programul Orizont 2020 finanțează RESYNTEX, un proiect care utilizează reciclarea chimică și care ar trebui să ofere un model de afaceri pentru viitorul industriei textile.

„Europa trece printr-o criză economică și sanitară fără precedent, care scoate la iveală fragilitatea lanțurilor noastre de aprovizionare globale. […] Stimularea unor modele de afaceri noi și inovatoare va genera, la rândul ei, noile oportunități de creștere economică și de creare de locuri de muncă de care va avea nevoie Europa pentru a se redresa.” 

Jan Huitema (Țările de Jos, Renew Europe) 
Infografic conținând informații și cifre despre impactul textilelor asupra mediului
Infografic conținând informații și cifre despre impactul textilelor asupra mediului 

Îmbrăcămintea, încălțămintea și textilele de uz casnic poluează apele și generează emisii de gaze cu efect de seră și deșeuri. Aflați mai multe în infograficul nostru.

Moda de consum – apariția constantă de stiluri noi la prețuri foarte scăzute – a dus la o creștere substanțială a cantității de haine care se produc și se aruncă.

Pentru a reduce impactul acestui fenomen asupra mediului, UE dorește accelerarea tranziției către economia circulară.

În martie 2020, Comisia a adoptat un nou Plan de acțiune pentru economia circulară, care include o strategie a UE pentru textile, menită să dezvolte inovația și să stimuleze reciclarea în acest sector. Parlamentul urmează să voteze la începutul anului 2021 un raport din proprie inițiativă privind planul de acțiune.

„Pentru reușita economiei circulare, principiile circularității trebuie aplicate în toate etapele lanțurilor valorice. De la design la producție, până când produsul ajunge la consumator”. 

Jan Huitema (Țările de Jos, Renew Europe)

Raportorul Comisiei ENVI pentru Planul privind economia circulară

Aflați mai multe despre definiția, importanța și beneficiile economiei circulare.

Infografic conținând informații și cifre despre impactul textilelor asupra mediului
Infografic conținând informații și cifre despre impactul textilelor asupra mediului 

Consumul de apă

Producerea materialelor textile necesită un consum ridicat de apă, la care se adaugă terenurile pe care se cultivă bumbacul și restul fibrelor. Se estimează că industria textilă și de îmbrăcăminte la nivel mondial a utilizat 79 de miliarde de metri cubi de apă în 2015 – în timp ce nevoile întregii economii a UE s-au ridicat la 266 de miliarde de metri cubi în 2017. Pentru a fabrica un singur tricou de bumbac, se estimează că sunt folosiți 2 700 de litri de apă dulce – necesarul de apă potabilă al unei persoane timp de 2,5 ani.

Poluarea apei

Se estimează că industria textilă este responsabilă de circa 20 % din poluarea globală a apei curate, din cauza produselor de vopsire și finisare.

Se estimează că spălarea materialelor sintetice duce la deversarea a circa 0,5 milioane de tone de microfibre în ocean pe an.

Spălatul hainelor din materiale sintetice generează 35 % din microplasticele primare care ajung în mediul înconjurător. O singură încărcătură de rufe din poliester în mașina de spălat poate elibera 700 000 de microfibre de plastic care pot ajunge în lanțul alimentar.

Emisii de gaze cu efect de seră

Se estimează că industria modei generează 10 % din emisiile de gaze cu efect de seră de la nivel mondial – mai mult decât toate zborurile internaționale și transporturile maritime la un loc.

Potrivit Agenției Europene de Mediu, produsele textile achiziționate în UE în 2017 au generat circa 654 kg de emisii de CO2 pe persoană.

Infografic conținând informații și cifre despre impactul textilelor asupra mediului
Infografic conținând informații și cifre despre impactul textilelor asupra mediului 

Deșeuri textile care ajung la groapa de gunoi

S-a schimbat și modul în care oamenii elimină hainele pe care nu le mai poartă: acestea nu mai sunt donate, ci aruncate la gunoi.

Din 1996 și până în prezent, volumul hainelor achiziționate în medie de o persoană în UE a crescut cu 40 %, ca urmare a scăderii considerabile a prețurilor, care a redus, la rândul ei, durata de viață a articolelor vestimentare. Europenii consumă aproape 26 kg de textile și aruncă în jur de 11 kg de textile în fiecare an. Hainele uzate pot fi exportate în afara UE, dar în cea mai mare parte (87 %) sunt incinerate sau aruncate în depozitele de deșeuri.

La nivel global, mai puțin de 1 % din haine sunt reciclate ca îmbrăcăminte, parțial din cauza tehnologiei inadecvate.

Reducerea deșeurilor textile din UE

Noua strategie își propune să găsească soluții la fenomenul modei de consum și să ofere orientări pentru atingerea unor niveluri ridicate de colectare separată a deșeurilor textile.

În temeiul Directivei privind deșeurile aprobate de Parlamentul European în 2018, țările din UE vor avea obligația ca până în 2025 să introducă colectarea separată a deșeurilor textile. Noua strategie a Comisiei conține și măsuri care susțin procesele de producție și materialele circulare, contribuie la reducerea substanțelor chimice periculoase și îi ajută pe consumatori să aleagă materiale textile sustenabile.

Uniunea are o etichetă ecologică a UE, pe care producătorii care respectă criteriile ecologice o pot aplica pe produsele lor, aceasta fiind garanția pentru uzul limitat de substanțe periculoase și o poluare redusă a apelor și a aerului.

UE a introdus, de asemenea, o serie de măsuri pentru a atenua impactul deșeurilor textile asupra mediului. Programul Orizont 2020 finanțează RESYNTEX, un proiect care utilizează reciclarea chimică și care ar trebui să ofere un model de afaceri pentru viitorul industriei textile.

„Europa trece printr-o criză economică și sanitară fără precedent, care scoate la iveală fragilitatea lanțurilor noastre de aprovizionare globale. […] Stimularea unor modele de afaceri noi și inovatoare va genera, la rândul ei, noile oportunități de creștere economică și de creare de locuri de muncă de care va avea nevoie Europa pentru a se redresa.” 

Jan Huitema (Țările de Jos, Renew Europe) 

Infografic conținând informații și cifre despre impactul textilelor asupra mediului
Infografic conținând informații și cifre despre impactul textilelor asupra mediului 

Mai multe informații despre deșeurile din UE: Gestionarea deșeurilor în UE

Fondul Consiliului European pentru Inovare: primele investiții de capital în valoare de 178 de milioane EUR în inovații radicale

0

Comisia a anunțat ieri prima serie de investiții directe de capital, efectuate prin intermediul noului Fond al Consiliului European pentru Inovare (CEI). În ansamblu, 42 de întreprinderi nou-înființate și întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri) foarte inovatoare vor beneficia de finanțare prin capitaluri proprii de circa 178 de milioane EUR pentru a dezvolta și a extinde inovații radicale în domenii printre care se numără sănătatea, economia circulară și tehnologia avansată de producție. Printre acestea se numără și întreprinderea franceză CorWave, prima întreprindere din UE în care investește Fondul CEI.

Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, a declarat: „Europa are multe întreprinderi nou-înființate inovatoare și talentate, însă mult prea adesea acestea rămân de dimensiuni reduse sau își relocalizează activitatea în afara Uniunii. Această nouă formă de finanțare – care combină granturile și capitalurile proprii – este specifică doar Consiliului European pentru Inovare. Ea va acoperi deficitul de finanțare cu care se confruntă întreprinderile foarte inovatoare, va debloca investiții private suplimentare și va permite acestor întreprinderi să se dezvolte în Europa.”

Investițiile de capital, cu o valoare cuprinsă între 500 000 EUR și 15 milioane EUR pentru fiecare beneficiar, completează finanțarea prin granturi, care a fost deja furnizată prin intermediul instrumentului-pilot Accelerator al CEI pentru ca întreprinderile să se poată dezvolta mai rapid. Este prima dată când Comisia a efectuat investiții directe de capital sau cvasicapital, și anume investiții de capital combinate cu un grant, în întreprinderi nou-înființate, conform estimărilor participațiile urmând să fie cuprinse între 10 % și 25 %.

Începând din decembrie 2019, în cadrul instrumentului Accelerator al CEI au fost deja selectate, în total, 293 de întreprinderi pentru a beneficia de finanțare prin granturi în valoare de peste 563 de milioane EUR. Dintre acestea, 159 de întreprinderi au fost selectate pentru a beneficia în plus de noile investiții de capital din Fondul CEI. Cele 42 de întreprinderi anunțate astăzi sunt primele din cadrul acestui grup care au trecut cu succes de procesul de evaluare și de diligență. Alte 117 întreprinderi urmează să beneficieze de investiții, dacă vor trece cu succes de procesele relevante în curs. 

CorWave: prima întreprindere din UE care a semnat un acord de investiții cu Fondul CEI

CorWave, o întreprindere franceză foarte inovatoare, a fost prima beneficiară a unei investiții directe de capital. Misiunea CorWave este de a oferi un nou standard de îngrijire pacienților cu insuficiență cardiacă severă. În valoare de 15 milioane EUR, investiția din Fondul CEI a jucat un rol esențial prin mobilizarea altor investitori care să susțină IMM-ul francez, ceea ce a condus la investiții în valoare de 35 de milioane EUR în cea de a patra etapă a finanțării inițiale acordate CorWave.

Datorită acestei inițiative ambițioase, CorWave va reuși să introducă pe piață și să extindă soluția sa medicală inovatoare, și anume un dispozitiv de asistență a ventriculului stâng (Left Ventricular Assist Device, LVAD), care va îmbunătăți în mod semnificativ viața persoanelor cu insuficiență cardiacă severă, reducând la jumătate complicațiile grave și nevoia de respitalizare, ameliorând totodată în mod substanțial calitatea vieții acestor persoane. Potențialul ridicat de creștere al întreprinderii CorWave va conduce și la crearea de locuri de muncă de înaltă calitate în UE.

Următoarele etape pentru beneficiari

În prezent, acordurile de investiții cu celelalte întreprinderi-țintă sunt în curs de finalizare și vor fi anunțate în curând. Iată câteva exemple de întreprinderi beneficiare ale acestei prime serii de investiții:

  • Hiber (Țările de Jos): întreprindere internațională cu activități în sectoarele sateliților și comunicațiilor care furnizează conectivitate mondială și la prețuri accesibile pentru internetul obiectelor;
  • XSUN (Franța): întreprindere cu activități în sectorul aeronavelor solare care proiectează drone independente din punct de vedere energetic, concepute să fie complet autonome și să poată funcționa fără nicio intervenție umană;
  • GEOWOX LIMITED (Irlanda): întreprindere cu activități în sectorul tehnologiei care furnizează evaluări imobiliare automatizate, pe baza unor date deschise de înaltă calitate și a unor modele de învățare automată;
  • EPI-ENDO PHARMACEUTICALS EHF (Islanda): întreprindere cu activități în sectorul farmaceutic, axată pe dezvoltarea unui portofoliu exclusiv de medicamente pentru tratarea bolilor respiratorii cronice, un flagel mondial.

Aceste prime investiții au urmat unei evaluări aprofundate efectuate de experți externi, unui proces de diligență supravegheat de practicieni externi și de investitori în cadrul Comitetului pentru investiții al Fondului CEI, precum și unei decizii finale a Consiliului de administrație al Fondului CEI.

Context

Înființat în iunie 2020, Fondul Consiliului European pentru Inovare (CEI) este o inițiativă radicală a Comisiei care vizează efectuarea de investiții directe de capital și cvasicapital (cu o valoare cuprinsă între 500 000 EUR și 15 milioane EUR) în capitalul unor întreprinderi nou-înființate și al unor IMM-uri. Este prima intervenție a UE sub forma unor investiții directe de capital. În etapa actuală, UE efectuează astfel de investiții, în combinație cu granturi, ca parte a finanțării mixte din cadrul instrumentului-pilot Accelerator al CEI. Finanțarea maximă alocată (granturi și capitaluri proprii) poate ajunge la 17,5 milioane EUR.

Fondul CEI este menit să acopere un deficit de finanțare critic cu care se confruntă întreprinderile inovatoare atunci când tehnologiile lor trec de la nivelurile ridicate de maturitate tehnologică la etapa de comercializare. Fondul va contribui la acoperirea acestui deficit de finanțare în faza de pornire a întreprinderilor, fază în care piața capitalului de risc din UE continuă să aibă rezultate slabe în comparație cu piața mondială. Scopul său principal nu este de a maximiza randamentul investițiilor, ci de a avea un impact puternic, însoțind în creșterea lor întreprinderile care dezvoltă tehnologii revoluționare și disruptive, printr-un aport de „capital răbdător”.

Fondul urmărește să sprijine egalitatea și echilibrul de gen și să contribuie în mod semnificativ la durabilitate, acordând o atenție specială sănătății, rezilienței, precum și tranziției verzi și celei digitale. Rolul său a devenit și mai important astăzi, dat fiind faptul că criza provocată de pandemia de COVID-19 a avut un impact foarte puternic asupra multor IMM-uri din UE, inclusiv asupra multor întreprinderi nou-înființate inovatoare.

Deciziile adoptate de Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară

0

În cadrul şedinţei de astăzi, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a aprobat măsuri privind cadrul de funcţionare a pieţelor financiare nebancare supravegheate – asigurări, piaţă de capital şi pensii private, printre care:

  1. Reglementare

Norma pentru completarea articolului 3 din Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 19/2015 privind aplicarea Standardelor internaționale de raportare financiară de către societățile de asigurare și/sau reasigurare (norma va fi transmisă, spre publicare, Monitorului Oficial al României).

  • Autorizare

Aprobarea domnului Hans-Uwe Herbert Müller pentru un nou mandat în calitate de membru al Consiliului de Supraveghere la societatea Uniqa Asigurări S.A.;

Aprobarea solicitării SAI Certinvest S.A. de autorizare a modificărilor intervenite în documentele fondurilor deschise de investiții Certinvest Prudent, Certinvest Dinamic, Certinvest Obligațiuni, Certinvest BET-FI Index, Certinvest BET Index și Certinvest XT Index;

Aprobarea solicitării S.A.I. Raiffeisen Asset Management S.A. de retragere a autorizației Fondului Deschis de Investiții Raiffeisen Confort ca urmare a fuziunii acestuia cu Fondul Deschis de Investiții Raiffeisen Conservator Ron Clasa Premium (A);

Aprobarea solicitării S.A.I. Raiffeisen Asset Management S.A. de retragere a autorizației Fondului Deschis de Investiții Raiffeisen Benefit ca urmare a fuziunii acestuia cu Fondul Deschis de Investiții Raiffeisen Moderat Ron Clasa Premium (A);

Aprobarea Notei privind valorile mobiliare și a Rezumatului – părți componente ale Prospectului aferent majorării capitalului social al societății Bittnet Systems S.A. București, precum și emiterea Certificatului de înregistrare a drepturilor de preferință aferente acțiunilor emise în vederea tranzacționării acestora pe piața reglementată administrată de BVB;

Aprobarea prospectului UE pentru creștere în vederea majorării capitalului social al societății Chimcomplex S.A. Borzești;

Aprobarea modificărilor aduse Actului constitutiv al societății Netgroup Insurance Reinsurance Broker S.R.L. referitoare la cesiune de părți sociale și structura asociaților;

Avizarea definitivă a modificării Prospectului schemei de pensii facultative pentru Fondul de Pensii Facultative NN Activ administrat de NN Asigurări de Viață S.A.;

Avizarea definitivă a modificării Prospectului schemei de pensii facultative pentru Fondul de Pensii Facultative NN Optim administrat de NN Asigurări de Viață S.A.;

Avizarea modificării Actului individual de aderare la Fondul de Pensii Administrat Privat NN administrat de NN Pensii Societate de Administrare a unui Fond de Pensii Administrat Privat S.A.

Counsel Group Frankfurt l-a numit pe Alexandru Sgâncă în funcția de Country Manager

0

Începând cu luna noiembrie, 2020, Counsel Group Frankfurt, compania cu acționariat româno-german, specializată în furnizarea de servicii și soluții software anunță numirea lui Alexandru Sgâncă în funcția de Country Manager România.

Alexandru Sgâncă are o experiență de peste 12 ani în domeniul software, dobândită în cadrul METRO SYSTEMS România, ultima poziție fiind de Engineering Manager. În ultimii ani, Alexandru a fost responsabil de strategia domeniului de Platform Engineering, coordonând o echipă de 26 de specialiști menită să furnizeze servicii de integrare și de platformă echipelor de dezvoltare și livrare de produse software.  Valoarea pe care aceste servicii o aduc pentru companie se reflectă în eficientizarea timpului de lucru pentru dezvoltatori, în creșterea securității și micșorarea timpului de implementare a produselor software în mediul productiv.  

 “Experiența lui Alex în cadrul unei organizații care a reușit una din dintre cele mai dificile transformări organizaționale și-a dovedit valoarea adăugată foarte rapid și la câteva luni de la preluarea rolului de Integration Business Unit Manager. Counsel Group Frankfurt România l-a nominalizat pe Alex ca următorul Country Manager România. Am încredere în Alex că poate susține organizația în următoarea etapa de creștere, respectând și promovând valorile CGF: încredere, diversitate și sinergie, creștere personală și profesională, grijă față de colegi și față de clienți” susține Mircea-Victor Voiteanu, Managing Partner, CGF.

“Am lucrat cu o mare implicare și plăcere pentru Metro Systems România, sunt foarte determinat să fac același lucru pentru Counsel Group Frankfurt România. Aici mă voi concentra pe îmbunătățirea și consolidarea proceselor interne, pe dezvoltarea unui centru de excelență în integrare și pe extinderea biroului local de la Iași, unde ne dorim o creștere a numărului de angajați, de la 25 la 100, în 2021. Avem o echipă frumoasă și performantă, pornim cu entuziasm în noul an spre îndeplinirea obiectivelor.”, explică Alexandru Sgâncă, Country Manager, CGF.

Anterior, funcția de Country Manager România a fost deținută de către Mircea-Victor Voiteanu, fondatorul român al Counsel Group Frankfurt România, care a preluat rolul de Business Development Executive și se va ocupa de dezvoltarea de new business și extinderea internațională a organizației către Ungaria și Emiratele Arabe Unite.

Despre Counsel Group Frankfurt

Counsel Group Frankfurt este o organizație cu acționariat româno-german, specializată în furnizarea de servicii și soluții software care a avut o dezvoltare rapidă încă din 2018, anul înființării și a ajuns la un număr de 100 de colegi la finalul lunii octombrie, repartizați în birourile din București, Timișoara, Brasov și Iași.

Comisia Europeană autorizează al doilea vaccin sigur și eficace împotriva COVID-19

0

Comisia Europeană a acordat astăzi o autorizație de introducere pe piață condiționată (AIC) pentru vaccinul împotriva COVID-19 creat de Moderna, acesta fiind al doilea vaccin împotriva COVID-19 autorizat în UE. Această autorizație urmează o recomandare științifică favorabilă bazată pe o evaluare aprofundată a siguranței, eficacității și calității vaccinului de către Agenția Europeană pentru Medicamente (EMA) și este aprobată de statele membre.

Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat: „Oferim europenilor mai multe vaccinuri împotriva COVID-19. Odată cu vaccinul Moderna, al doilea vaccin autorizat în prezent în UE, vom avea încă 160 de milioane de doze, dar și alte vaccinuri vor ajunge în Europa. Europa a achiziționat până la două miliarde de doze de vaccinuri potențiale împotriva COVID-19. Vom avea o cantitate mai mult decât suficientă de vaccinuri sigure și eficace pentru a-i proteja pe toți europenii.”

Stella Kyriakides, comisarul pentru sănătate și siguranță alimentară, a declarat: „Suntem cu toții în aceeași situație, împreună și uniți. Acesta este motivul pentru care am negociat cel mai larg portofoliu de vaccinuri din lume pentru toate statele noastre membre. Astăzi autorizăm un al doilea vaccin sigur și eficace, produs de Moderna, care, împreună cu BioNTech-Pfizer, va asigura livrarea în UE, cu viteză tot mai mare, a 460 de milioane de doze, iar aceasta numai pentru început. Statele membre trebuie să asigure un ritm de vaccinare pe măsura vitezei aprovizionării. Eforturile noastre vor continua până când vaccinurile vor fi disponibile pentru toată populația UE.”

La 30 noiembrie 2020, Moderna a transmis o cerere de autorizare a introducerii pe piață la EMA, care începuse deja în noiembrie o revizuire continuă a datelor. Datorită acestei revizuiri continue, EMA a evaluat calitatea, siguranța și eficacitatea vaccinului pe măsură ce datele au devenit disponibile. Comitetul pentru medicamente de uz uman (CHMP) al EMA a evaluat în detaliu datele și a recomandat prin consens acordarea unei autorizații oficiale de introducere pe piață condiționată. O autorizație de introducere pe piață condiționată este unul dintre mecanismele de reglementare ale UE pentru facilitarea accesului timpuriu la medicamente care răspund unei nevoi medicale nesatisfăcute, inclusiv în situații de urgență, cum este actuala pandemie.

Pe baza avizului pozitiv al EMA, Comisia a verificat toate elementele care susțin autorizarea introducerii pe piață și a consultat statele membre înainte de a acorda autorizația de introducere pe piață condiționată.

Vaccinul produs de Moderna se bazează pe ARN mesager (mARN). mARN joacă un rol fundamental în biologie, transferând instrucțiunile de la ADN la aparatul celular responsabil cu producerea proteinelor. În cazul unui vaccin mARN, aceste instrucțiuni produc fragmente inofensive ale virusului, pe care organismul uman le utilizează pentru a produce un răspuns imunitar capabil să prevină sau să combată o anumită boală. Atunci când unei persoane i se administrează vaccinul, celulele sale citesc instrucțiunile genetice și produc o proteină virală de suprafață – o proteină aflată pe suprafața exterioară a virusului pe care acesta o utilizează pentru a pătrunde în celulele organismului și a cauza boala. Sistemul imunitar al persoanei va trata apoi această proteină ca fiind străină și va produce mijloace naturale de apărare – anticorpi și celule T – împotriva ei.

Etapele următoare

Moderna, cu care Comisia a semnat un contract la 25 noiembrie 2020, va furniza cantitatea totală de 160 de milioane de doze între primul și al treilea trimestru al anului 2021. Acestea se vor adăuga celor 300 de milioane de doze de vaccin distribuite de BioNTech/Pfizer, primul vaccin care a fost autorizat în UE la 21 decembrie 2020.

Context

O autorizație de introducere pe piață condiționată (AIC) reprezintă o autorizare a medicamentelor pe baza unor date mai puțin complete decât cele necesare pentru o autorizație de introducere pe piață uzuală. O astfel de AIC poate fi luată în considerare în cazul în care beneficiile disponibilității imediate a unui medicament pentru pacienți depășește în mod clar riscul legat de faptul că nu toate datele sunt încă disponibile. Cu toate acestea, odată ce a fost acordată o AIC, companiile trebuie să furnizeze, în anumite termene, date suplimentare, inclusiv provenind din studii aflate în curs de desfășurare sau din studii noi, pentru a confirma faptul că beneficiile continuă să depășească riscurile.

La 30 noiembrie 2020, Moderna a transmis la EMA o cerere pentru obținerea AIC pentru vaccinul ei. EMA începuse deja să evalueze datele privind siguranța, eficacitatea și calitatea vaccinului, precum și rezultatele studiilor de laborator și ale studiilor clinice, în contextul unei revizuiri continue. Această revizuire continuă și evaluarea cererii de AIC au permis EMA să se pronunțe rapid cu privire la siguranța, eficacitatea și calitatea vaccinului. EMA a recomandat acordarea autorizației de introducere pe piață condiționate, deoarece beneficiile vaccinului depășesc riscurile sale.

Comisia Europeană a verificat dacă toate elementele necesare – justificări științifice, informații despre produs, materiale educative pentru personalul medico-sanitar, informații privind etichetarea, obligații pentru titularii autorizațiilor de introducere pe piață, condiții de utilizare etc. – erau clare și temeinice. De asemenea, Comisia s-a consultat cu statele membre, întrucât acestea sunt responsabile pentru comercializarea vaccinurilor și pentru utilizarea produsului în țările lor. În urma aprobării de către statele membre și pe baza propriei analize, Comisia a decis să acorde autorizația de introducere pe piață condiționată.