Turkmenistan-Politica de buna vecinatate,iubitoare de pace si dezvoltare durabila

0

Alegerea politicii externe a Turkmenistanului – neutralitatea este în concordanță cu viziunea asupra lumii, tradițiile și mentalitatea poporului turkmen, care este recunoscută și susținută de Rezoluția Adunării Generale a ONU privind “Neutralitatea permanentă a Turkmenistanului” din 12 decembrie 1995. Documentul solicită statelor membre să sprijine statutul neutru al Turkmenistanului și să respecte independența, suveranitatea și integritatea teritorială a țării. “Neutralitatea a fost unul dintre fundamentele statalității, a politicilor sale interne și externe timp de un sfert de secol. Principiile neutralității, valorile și ideologia acesteia și-au dovedit respectarea deplină a intereselor noastre naționale și a obiectivelor și sarcinilor ONU”, a declarat președintele Turkmenistanului în discursul său video adresat participanților la sesiunea a 75-a aniversare a Adunării Generale a ONU.

Principiile fundamentale ale neutralității sunt iubirea păcii, neintervenția în sarcinile altor state, respectarea suveranității și integrității lor teritoriale, neparticiparea la organizații și acorduri militare internaționale. Statutul de neutralitate al Turkmenistanului este un factor important pentru consolidarea stabilității și securității, precum și dezvoltarea cooperării economice și umanitare multilaterale. Turkmenistan reprezintă întotdeauna întărirea prieteniei și a bună vecinătății și activarea în continuare a cooperării fructuoase în toate direcțiile. Deviza anului 2020 “Turkmenistan – Patria neutralității” este indisolubil legată de principiile umaniste, care stau la baza politicii interne și externe a stimatului nostru președinte. Formula universală de cooperare dezvoltată de liderul nostru național corespunde pe deplin tendințelor globale progresive ale dezvoltare umana.

Dovedindu-se în calitate de partener ONU responsabil pe termen lung, angajat ferm în implementarea practică a obligațiilor asumate, Turkmenistan participă activ la eforturile internaționale in vedere consolidare a păcii, securității, dezvoltării durabile și cooperării în lume. Președintele nostru declară disponibilitatea de a acționa ca partener ONU în probleme atât de importante cum ar fi asigurarea păcii și securității pe planetă, găsirea soluțiilor pentru provocările și amenințările globale, promovarea dezvoltării durabile, bunăstarea mediului, soluționarea pașnică a situației din Afganistan. În discursul său video de la sesiunea aniversară a Adunării Generale a ONU, președintele nostru a exprimat inițiative specifice țării noastre, care vizează consolidarea eforturilor de a dezvolta soluții pozitive pentru problemele urgente ale modernității, optimizarea cooperării constructive îndreptate către prosperitatea și progresul mondial.

Liderul nostru național a numit COVID-19 ca o provocare globală care nu recunoaște granițele, rasele și naționalitățile, care are un efect dăunător asupra tuturor sferelor dezvoltării civilizației. Țara noastră a luat toate măsurile necesare pentru a contracara această amenințare. Turkmenistan sugerează să ia în considerare aspectele legate de dezvoltarea și stabilirea instrumentelor internaționale. În special, pentru a stabili un program special al Organizației Mondiale a Sănătății pentru a cerceta genomul coronavirusului, pentru a dezvolta un mecanism multilateral pentru controlul pneumoniei, pentru a crea un centru metodologic pentru tratamentul și prevenirea infecțiilor acute.

Transporturile, energia, ecologia sunt domenii prioritare ale direcției politicii externe a Turkmenistanului. Astăzi, promovarea cooperării în sfera transporturilor are o mare importanță pentru dezvoltarea durabilă a țărilor și regiunilor. În acest sens, Turkmenistan sugerează să se ia în considerare problema asigurării unui transport internațional stabil în caz de urgență. Proiectul de rezoluție relevant al Adunării Generale a fost pregătit și prezentat spre examinare de către statele membre.

O atenție deosebită este acordată modernizării infrastructurii de transport în Turkmenistan: construcția de noi automobile și căi ferate moderne care leagă regiunile țării și statele vecine sunt realizate în mod constant. Aeroporturile internaționale din Ashgabat, Turkmenbashi, Mary, Turkmenabat și Dashoguz fac parte integrantă din sistemul național de transport și logistică. Astăzi, portul internațional din Turkmenbashi, care a fost pus în funcțiune în mai 2018, este “poarta apei” din regiune.

Rutele de tranzit și transport în direcția Nord – Sud și Est – Vest contribuie la dezvoltarea în continuare a cooperării dintre țări. Coridorul de transport Afganistan – Turkmenistan – Azerbaidjan – Georgia – Turcia (Lazurite), unind țările din Orientul Mijlociu, Sud-Estul și Asia Centrală, precum și țările din Caucaz cu ieșire în Europa, Uzbekistan – Turkmenistan – Iran – Oman coridorul care leagă țările Asiei Centrale cu regiunea Golfului Persic, va transforma Patria noastră în centru logistic.

Liderul națiunii a remarcat un rol special al OMC în activitatea de restaurare a economiei globale, stimularea comerțului și a investițiilor. “După ce a obținut recent statutul de observator în cadrul OMC, Turkmenistan va folosi în mod activ oportunitățile deschise în acest sens pentru a promova măsuri practice pentru a depăși rapid fenomenele de criză din economia mondială, tranziția sa la dinamica pozitivă”, a declarat liderul nostru în discursul său la Sesiunea a 75-a aniversare a Adunării Generale a ONU.

Deținând rezerve enorme de hidrocarburi și folosind aceste resurse naturale pentru bunăstarea lumii, Turkmenistan contribuie foarte mult la asigurarea securității energetice regionale și mondiale. Dezvoltând o cooperare internațională reciproc avantajoasă în sectorul energetic, țara noastră implementează proiecte la scară largă care vizează crearea unei infrastructuri de export diversificate pentru resursele sale energetice. Aceste proiecte grandioase vor da un impuls puternic dezvoltării economice a regiunii, vor deveni pârghii în rezolvarea problemelor cu caracter social și umanitar, precum și în consolidarea păcii și stabilității.

Exemple clare sunt gazoductul transnațional Turkmenistan – China, precum și gazoductul Turkmenistan – Afganistan – Pakistan – India (TAPI). Un alt proiect important este construirea liniei electrice Turkmenistan – Afganistan – Pakistan (TAP), care va trece de-a lungul conductei de gaz cu același nume și va oferi posibilitatea de a livra energie electrică către Pakistan și alte țări din Asia de Sud prin tranzit din Afganistan. La baza importanței acestor proiecte, președinte nostru a spus: “Condiția cheie pentru stabilizarea politică, redresarea socială și economică a Afganistanului, integrarea cu succes a acesteia în economia globală este implementarea unor proiecte de infrastructură mari, cu implicarea Afganistanului în primul rând în sectoare vitale precum energia, transport și comunicații ”. Țara noastră ca stat vecin neutru al Afganistanului este pregătită să ofere condițiile politice și organizaționale necesare pe teritoriul nostru pentru a stabili un dialog pașnic între Guvernul Afganistanului și toate părțile interesate de soluționarea politică a situației din Afganistan.

Turkmenistan participă activ la soluționarea pozitivă a tuturor problemelor urgente la nivel global și regional, folosind doar mijloace și metode diplomatice și politice. Este extrem de simbolic, a remarcat președintele nostru foarte apreciat în discursul său istoric video, că Centrul Regional al Națiunilor Unite pentru Diplomația Preventivă pentru Asia Centrală a fost înființat prin decizia Adunării Generale cu sprijinul statelor vecine și a membrilor Consiliului de Securitate din Ashgabat. În cadrul sesiunii Turkmenistan să prezinte proiectul de rezoluție privind “Rolul Centrului regional pentru diplomație preventivă pentru Asia Centrală”.

Astăzi, problemele legate de Marea Aral depășesc cu mult Asia Centrală. Măsurile luate de Turkmenistan în găsirea unei soluții la problema Mării Aral primesc un sprijin larg în comunitatea mondială. Turkmenistan aduce o contribuție semnificativă la intensificarea cooperării fructuoase care vizează soluționarea pozitivă a problemelor de mediu, sociale, economice și umanitare din regiunea Mării Aral și utilizarea rațională a resurselor de apă. În plus, se iau măsuri practice pentru a preveni deșertificarea.

După cum se știe, Adunarea Generală a ONU a adoptat în unanimitate rezoluțiile inițiate de Turkmenistan “Cu privire la cooperarea dintre Națiunile Unite și Fondul internațional pentru salvarea Mării Aral”. Țara noastră a prezentat, de asemenea, o propunere privind dezvoltarea Programului special al ONU pentru bazinul Mării Aral, care va include măsuri privind stabilizarea situației. Dezvoltând fundații juridice internaționale pentru a aborda problemele legate de Marea Aral, Turkmenistan va prezenta un proiect inițial al conceptului și structurii viitorului program special pe Marea Aral în cadrul sesiunilor ESCATO din mai 2021, invitând toate statele și organizațiile internaționale interesate să ia în considerare documente.

Mai mult, la cea de-a 73-a sesiune, Adunarea Generală a ONU, prin initiativa a Turkmenistanului, a adoptat rezolutia, declarând anul 2021 – “Anul pacii și încrederii internaționale”. Turkmenistanul a prezentat o inițiativă de organizare in anul viitor a forumului internațional privind pacea și încrederea in vedere a pune în aplicare prevederile acestei rezoluții, care va da un impuls puternic dialogului multilateral constructiv și respectuos pe teme urgente ale agendei globale moderne. Motto-ul anului curent “Turkmenistan – Patria Neutralității” este conectat cu inițiativele globale, prezentate de președintele nostru. Astăzi, Turkmenistan acționează ca un partener de încredere și autoritar în soluționarea problemelor cheie ale cooperării internaționale.

Domnul Gapbar Hallyyev,

Lector al Institutului de Relații Internaționale

  al Ministerului Afacerilor Externe al Turkmenistan

The Policy of Good Neighborliness, Peace-loving and Sustainable Development

0

Foreign policy choice of Turkmenistan – neutrality is in line with worldview, traditions, and mentality of the Turkmen people, which is recognized and supported by the Resolution of the UN General Assembly on “Permanent Neutrality of Turkmenistan” on December 12, 1995. This historical document calls for member states to support neutral status of Turkmenistan, and respect independence, sovereignty and territorial integrity of the country. “Neutrality has been one of the foundations of statehood, its internal and foreign policies for a quarter of a century. The principles of neutrality, its values and ideology have proven their full compliance with our national interests and the UN objectives and tasks” said President of Turkmenistan in his video address to the participants of the 75th anniversary session of UN General Assembly.

Fundamental principles of Neutrality are peace-loving, non-interference in the affairs of others states, respect for their sovereignty and territorial integrity, non-participation in international military organizations and agreements. Neutrality status of Turkmenistan is important factor for strengthening stability and security, as well as development of multilateral economic and humanitarian cooperation. Turkmenistan always stands for strengthening friendship and good neighborliness, and further activation of fruitful cooperation in all directions. The motto of 2020 „Turkmenistan – Homeland of Neutrality” is inextricably connected with humanistic principles, which are the basis of the internal and foreign policy of our esteemed President. The universal formula of cooperation developed by our national Leader fully correspond to global progressive trends of human development.

Proving itself as responsible long-term UN partner, firmly committed to practical implementation of the obligations undertaken, Turkmenistan actively participates in international efforts to strengthen peace, security, sustainable development and cooperation in the world. Our esteemed President declares readiness to act as a reliable UN partner in such important issues as ensuring peace and security on the Planet, finding solutions for global challenges and threats, promotion of sustainable development, environmental well-being, peaceful settlement of the situation in Afghanistan. In his video address at the anniversary session of the UN General Assembly our President voiced specific initiatives of our country, aimed at consolidating efforts to develop positive solutions for pressing issues of modernity, optimization of constructive cooperation directed at world prosperity and progress.

Our national Leader called COVID-19 as a global challenge that does not recognize borders, races, and nationalities, which has a detrimental effect on all spheres of civilizational development. Our country has taken all necessary measures to counter this threat. Turkmenistan suggests to consider issues related with development and establishment of international tools. In particular, to establish a special program of the World Health Organization to research the coronavirus genome, to develop a multilateral mechanism for pneumonia control, establish a Methodological Center for the Treatment and Prevention of Acute Infections.

Transportation, energy, ecology are priority areas of foreign policy direction of Turkmenistan. Today, promotion of cooperation in transport sphere is of great importance for sustainable development of countries and regions. In this regard, Turkmenistan suggests to consider the issue of ensuring stable international transportation during emergencies. Relevant draft Resolution of the General Assembly has been prepared and presented for consideration of the member states.

Great attention is paid to modernization of transport infrastructure in Turkmenistan: large-scale reconstruction of existing and construction of new modern automobiles and railways connecting regions of the country and neighboring states are consistently carried out. International Airports of Ashgabat, Turkmenbashi, Mary, Turkmenabat and Dashoguz are an integral part of the national transport and logistics system. Today, International seaport in Turkmenbashi, which was put into operation in May 2018, is the „water gate” of the region.

Transit and transport routes in the direction of North – South and East – West contribute further development of cooperation between countries. Transport Corridor Afghanistan – Turkmenistan – Azerbaijan – Georgia – Turkey (Lazurite), uniting countries of Middle East, Southeast and Central Asia, as well as countries of Caucasus with exit to Europe, Uzbekistan – Turkmenistan – Iran – Oman corridor connecting Central Asian countries with the Persian Gulf region, will turn our Homeland into logistics center.

The Leader of the nation noted a special role of WTO in restoration work of the global economy, stimulation of trade and investment. “Having recently obtained observer status in the WTO, Turkmenistan will actively use the opportunities opened in this regard to promote practical measures to overcome quickly the crisis phenomena in the world economy, its transition to positive dynamics” said our national Leader in his address at the 75th anniversary session of UN General Assembly.

 Possessing enormous hydrocarbon reserves and using these natural resources for the world well-being, Turkmenistan greatly contributes to the provision of the regional and the world energy security. Developing mutually beneficial international cooperation in energy sector, our country implements large-scale projects aimed at creating a diversified export infrastructure for its energy resources. These grandiose projects will give a powerful impetus for the economic development of the region, will become levers in solving problems social and humanitarian character, and also in strengthening peace and stability.

Clear examples are transnational gas pipeline Turkmenistan – China, as well as gas pipeline Turkmenistan – Afghanistan – Pakistan – India (TAPI). Another important project is construction of power line Turkmenistan – Afghanistan – Pakistan (TAP), which will pass along gas pipeline of the same name and will give the opportunity to deliver electricity to Pakistan and other countries of the South Asia by transit through Afghanistan. Underlying the importance of these projects our highly esteemed President said: “The key condition for political stabilization, social and economic recovery of Afghanistan, its successful integration to global economy is to implement large infrastructure projects with Afghanistan’s involvement primarily in vital sectors such as energy, transport and communications”. Our country as Afghanistan’s neutral and immediate neighboring state is ready to provide necessary political and organizational conditions in our territory to establish peaceful dialogue between the Government of Afghanistan and all parties interested in political settlement of the situation in Afghanistan.

Turkmenistan takes active in the positive solution of all pressing issues of the global and regional level, using only peaceful, political diplomatic means and methods. It is highly symbolic, noted our highly esteemed President in his historic video address, that the United Nations Regional Centre for Preventive Diplomacy for Central Asia was established by the decision of the General Assembly with the support of neighboring states and Security Council members in Ashgabat, the capital city of neutral Turkmenistan in 2007. Within the framework of the session Turkmenistan to put forward draft Resolution on “Role of the Regional Center for Preventive Diplomacy for Central Asia”.

Today, issues related with the Aral Sea go far beyond Central Asia. Measures taken by Turkmenistan in finding a solution to the Aral Sea problem receive wide support in the world community. Turkmenistan makes a significant contribution to the intensification of the fruitful cooperation aimed at positive solution of environmental, social, economic and humanitarian issues in the Aral Sea region, and rational use of water resources. In addition, practical measures are taken to prevent desertification.

As is known, UN General Assembly unanimously adopted Turkmenistan initiated Resolutions “On cooperation between the United Nations and the International Fund for Saving the Aral Sea”. Our country also set forth a proposal on development of the Special UN Program for the Aral Sea Basin, which will include measures on stabilization of the situation. Developing international legal foundations to address the Aral Sea issues, Turkmenistan will present initial draft of the concept and structure of future Special program on the Aral Sea in the framework of ESCATO sessions in May 2021, calling upon all states and interested international organizations to consider these documents.

Moreover, at its 73rd session the UN General Assembly adopted the Resolution on the initiative of Turkmenistan declaring the year 2021 as the year of international peace and trust”. Turkmenistan put forward an initiative to organize International forum on peace and trust next year to implement provisions of this resolution, which will give a strong impetus to constructive and respectful multilateral dialogue on pressing subjects of modern global agenda. The motto of the current year „Turkmenistan – Homeland of Neutrality” is interconnected with global initiatives, put forward by our highly esteemed President. Today Turkmenistan acts as reliable and an authoritative partner in solution of key issues of international cooperation.

Gapbar Hallyyev,

Lecturer of the Institute International Relations

of the Ministry of Foreign Affairs of Turkmenistan

Volumul de vânzări Redmi Note a depășit 140 de milioane de unități în ultimii șapte ani

0

Redmi a anunțat oficial pe contul de Weibo că vânzările globale ale telefoanelor inteligente din seriile Redmi Note au depășit 140 de milioane de unități. În același timp, potrivit datelor companiei de cercetare Omdia, Redmi Note 8 a devenit a doua cea mai bine vândută serie din lume în prima jumătate a anului 2020, dar și cea mai bine vândută din China, ceea ce consolidează popularitatea Redmi Note la nivel global.    

Prima serie Redmi Note a fost lansată în martie 2014 și a cunoscut un succes de răsunet în întreaga industrie. Au existat numeroase modele din seriile Redmi Note în ultimii șapte ani, iar telefoanele s-au menținut în topul vânzărilor și au primit o mulțime de referințe favorabile din partea utilizatorilor. Odată cu decizia de a transforma Redmi într-un brand independent, în anul 2019, performanțele de vânzări ale seriilor Redmi Note au crescut și mai mult: peste 10 milioane de unități din seria Note 7 s-au vândut în patru luni și peste 10 milioane de unități din seria Note 8 au fost vândute într-un interval de doar trei luni, iar în prezent volumul de vânzări a depășit 40 de milioane de unități. Redmi Note 8 este unul dintre cele mai de succes modele ale brandului Redmi și se situează printre cele mai bine vândute, potrivit statisticilor mai multor companii de cercetare. 

Lu Weibing, vicepreședintele Grupului Xiaomi, președintele China Business și managerul general Redmi, a declarat că sunt trei motive pentru care seriile Redmi Note sunt iubite de 140 de milioane de utilizatori din întreaga lume. Primul dintre ele este acela că Xiaomi este adeptul principiului incluziunii tehnologice și oferă produse flagship la prețuri oneste, astfel încât oricine să aibă dreptul de a se bucura de tehnologii avansate. În al doilea rând, Xiaomi nu se oprește niciodată din a oferi transparența informațiilor. Al treilea motiv este acela că Xiaomi a îmbunătățit în mod constant controlul asupra calității produselor și selecția de furnizori, pentru la le oferi utilizatorilor din întreaga lume produse la prețuri oneste. Cu astfel de valori, Redmi Note a atins performanțe înalte, este un produs de top și le aduce utilizatorilor o experiență completă, în comparație cu alte produse din aceeași zonă de preț existente pe piață. 

Potrivit informațiilor din industrie, produsele de 1000 RMB (aprox. 128 euro) sunt tributare poziționării, iar profiturile lor sunt limitate. Costurile crescute aduse de tehnologia 5G reduc și mai mult marjele lor de profit. Puțini dintre producători vor face cu adevărat eforturi pentru a îmbunătăți astfel de produse. Telefoanele care costă sub 1000 RMB ajung să fie echipate cu tehnologie învechită și sunt de o calitate îndoielnică, în timp ce producătorii fac în continuare profituri injuste. Redmi este însă un brand rar, care respectă această piață. Existența seriilor Note declară război haosului din industria telefoanelor mobile. Printr-o serie de produse la prețuri juste, competiția din piață va reveni la normal și alegerile consumatorilor vor redeveni raționale.  

Succesul seriilor Redmi Note îi face cu siguranță pe utilizatori să aștepte următorul produs.

România: Ajutoare de stat – Comisia aprobă două scheme românești în valoare totală de 14,1 milioane de euro pentru sprijinirea producătorilor de vin și pentru companiile aeriene care își încep/reiau operațiunile pe aeroportul din Sibiu

0

Comisia Europeană a aprobat o schemă românească în valoare de 12,4 milioane de euro (59,5 milioane RON) pentru sprijinirea producătorilor de vin afectați de pandemia de coronavirus. De asemenea, Comisia Europeană a aprobat o schemă românească în valoare de 1,7 milioane de euro destinată companiilor aeriene care reiau sau încep să efectueze zboruri înspre și dinspre aeroportul din Sibiu.20/11/2020

Ajutoare de stat: Comisia aprobă o schemă românească în valoare de 12,4 milioane EUR pentru sprijinirea producătorilor de vin afectați de pandemia de coronavirus

Comisia Europeană a aprobat o schemă românească în valoare de 12,4 milioane EUR (59,5 milioane RON) pentru sprijinirea producătorilor de vin afectați de pandemia de coronavirus. Schema a fost aprobată în temeiul cadrului temporar privind ajutoarele de statCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN•••. Sprijinul public se va acorda sub formă de subvenții directe. Schema este menită să răspundă nevoilor de lichidități ale viticultorilor în cauză și să garanteze că aceștia își pot continua activitățile și își pot păstra locurile de muncă în timpul pandemiei și după aceasta. Se preconizează că peste 1.000 de producători vor beneficia de această schemă. Comisia a constatat că schema românească este în conformitate cu condițiile prevăzute în cadrul temporar. În special, ajutorul (i) nu va depăși 100.000 EUR per beneficiar care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole; și (ii) se acordă cel târziu până la 31 decembrie 2020. Comisia a concluzionat că măsura este necesară, adecvată și proporțională pentru a remedia o perturbare gravă a economiei unui stat membru, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE și cu condițiile prevăzute în cadrul temporar. Pe această bază, Comisia a aprobat măsura în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat. Mai multe informații cu privire la cadrul temporar și la alte măsuri luate de Comisie pentru a aborda consecințele economice ale pandemiei de coronavirus sunt disponibile aici. Versiunea neconfidențială a deciziei va fi disponibilă cu numărul de caz SA.59520 în Registrul ajutoarelor de stat, pe site-ul internet al Comisiei dedicat concurențeiCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN•••, de îndată ce vor fi fost soluționate eventualele probleme legate de confidențialitate. (Persoane de contact pentru presă: Arianna Podesta — Tel.: + 32 229 87024; Giulia Astuti — Tel.: + 32 229 55344; Maria Tsoni — Tel.: + 32 229 90526)

Ajutoare de stat: Comisia aprobă o schemă de ajutor românească în valoare de 1,7 milioane EUR destinată companiilor aeriene care își încep sau își reiau operațiunile pe aeroportul din Sibiu ca urmare a pandemiei de coronavirus

Comisia Europeană a aprobat o schemă românească în valoare de 1,7 milioane de euro destinată companiilor aeriene care reiau sau încep să efectueze zboruri înspre și dinspre aeroportul din Sibiu. Aeroportul Sibiu joacă un rol important în conectivitatea regională și internațională a țării. Schema a fost aprobată în temeiul cadrului temporar privind ajutoarele de statCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN•••. Aceasta oferă ajutor sub formă de subvenții directe și va fi accesibilă în mod transparent tuturor companiilor aeriene interesate care își încep sau își reiau operațiunile pe aeroportul din Sibiu. Obiectivul măsurii este acela de a sprijini activitatea operatorilor aerieni, precum și redresarea economică și viabilitatea structurală a regiunii în contextul pandemiei de coronavirus. Comisia a constatat că schema românească este în conformitate cu condițiile prevăzute în cadrul temporar. În special, ajutorul nu va depăși 800.000 EUR pe companie și se va acorda înainte de 30 iunie 2021. Comisia a concluzionat că măsura este necesară, adecvată și proporțională pentru a remedia o perturbare gravă a economiei unui stat membru, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE și cu condițiile prevăzute în cadrul temporar. Pe această bază, Comisia a aprobat măsura în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat. Mai multe informații cu privire la cadrul temporar și la alte acțiuni întreprinse de Comisie pentru a aborda impactul economic al pandemiei de coronavirus sunt disponibile aici. Versiunea neconfidențială a deciziei va fi disponibilă cu numărul de caz SA.59156 în Registrul ajutoarelor de stat, pe site-ul web al Comisiei privind concurențaCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN•••, de îndată ce vor fi fost soluționate eventualele probleme legate de confidențialitate. 

Mesajul Președintelui Autorității de Supraveghere Financiară, domnul Nicu Marcu, cu ocazia aniversării a 25 de ani de la redeschiderea Bursei de Valori București

0

„Felicit Bursa de Valori București pentru cei 25 de ani de viață postdecembristă.

Acest moment aniversar capătă și mai multă semnificație având în vedere că, tot în acest an, piața de capital românească a primit statutul de piață emergentă. Este o binemeritată recunoaștere a potențialului bursei, care creează noi oportunități pentru dezvoltare, având în vedere perspectivele atragerii de noi capitaluri.

Așa cum am mai afirmat, Bursa de Valori București trebuie să își asume un rol regional mai pronunțat, să devină un hub regional strategic pentru celelalte piețe financiare din spațiul sud-est european. În acest fel, contribuția la creșterea economiei românești va fi cu siguranță una de substanță.

Bursa are nevoie de active de valoare, care să genereze mai multă lichiditate, are nevoie de emitenți de calibru, care să se finanțeze prin piața de capital.

Totodată, un rol important îl deține statul român. Listarea companiilor cu capital majoritar de stat va aduce mai multă anvergură pieței de capital locale. O performanță solidă a bursei consolidează încrederea investitorilor – doar astfel piața de capital autohtonă își va putea împlini pe deplin potențialul, devenind un autentic factor de progres pentru economie.

Vă urez succes pe mai departe și doresc să vă asigur de întregul sprijin al Autorității pentru îndeplinirea rolului esențial pe care îl aveți în dezvoltarea economiei românești”.

Prof. univ. dr. Nicu Marcu

Președintele Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară

Energia în alegeri

0

Concluzii principale rezultate în urma analizei capitolelor pe energie din Programele de Guvernare

Despre proiectul „Energia în alegeri

Asociației Energia Inteligentă (AEI) a organizat miercuri, 18noiembrie, dezbaterea online intitulată „Energia în alegeri”, un proiect marca AEI care a vizat furnizarea unui cadru transparent de discuție pe marginea capitolelor dedicate sectorului energetic din Programele de Guvernare, pe care principalele facțiuni politice le-au făcut disponibile.

În consonanță cu valorile și misiunea pe care le reprezintă AEI, dezbaterea s-a derulat în registru apolitic, vizând reprezentarea echidistantă și obiectivă a intereselor tuturor participanților la piața de energie, fie că sunt furnizori, producători, operatori, proiectanți, constructori, instituții, reglementatori, ministere, politicieni, angajați din sistem sau reprezentanți ai mass-media.

Evenimentul s-a bucurat de prezența unor experți de seamă în domeniul energetic precum: Călin VILT – expert în energie, Alexandru PĂTRUȚI – expert în resurse minerale, Ioan Iordache – expert în hidrogen și resurse, energetice noi, Andrei CECLAN – expert în eficiența energetică și Dumitru CHISĂLIȚĂ – expert gaze naturale.

Menționăm că au fost analizate exclusiv secțiunile care vizează componenta energetică din Programele de Guvernare disponibile în mediul online, iar opiniile și comentariile formulate de invitați au fost exprimate în mod obiectiv, imparțial și strict prin prisma expertizei profesionale.

Motivația organizării evenimentului

Sesiunea de discuții a fost deschisă de către Dumitru CHISĂLIȚĂ -președinte al AEI, care a punctat asupra progreselor insuficiente înregistrate în sectorul energetic românesc în ultimii 30 de ani raportat la potențialul deținut de România.

A subliniat că organizarea unei astfel de dezbateri este ocazionată de necesitatea ca politicile energetice stipulate în Programele Guvernare să fie trecute prin exercițiul dialogului cu specialiști din domeniul energiei și în beneficiul consumatorilor români.

De asemenea, expertul a punctat că este necesar ca intențiile promovate prin Programele de Guvernare să fie tratate și sub aspectelor soluțiilor, respectiv al pașilor necesari implementării acestora, într-un orizont de timp oportun.

Discursurile experților prezenți la dezbatere

  • Alexandru PĂTRUȚI – expert în resurse minerale

Alocuțiunea expertului a debutat cu prezentarea tipurilor de combustibili care compun sfera resurselor minerale primare, punctând faptul că gazele naturale, țițeiul și cărbunele alături de uraniu, reprezintă principalele elemente are deservesc sistemul energetic național.

În opinia sa, situația resurselor minerale energetice din România este una îngrijorătoare, sectorul de profil confruntându-se cu scăderi importante ale producției de țiței, cărbune și gaze naturale, în timp ce explotarea zăcămintelor de uraniu a încetat de câțiva ani (materia primă fiind adusă din import).

Strict raportat la resursele minerale, ca remarcă generală ce poate fi formulată după parcurgerea Programelor de Guvernare, trimiterile către acest subiect nu sunt numeroase și pun accent pe necesitatea exploatării în condiții ecologice și întru dezideratul independenței energetice.

Potrivit expertului, viziunea noilor reglementări europene axate pe diminuarea riscurilor de mediu va face dificilă exploatarea resurselor minerale, motivat de faptul că procesul de obținere al acestora este unul poluant.

Pe un alt plan, conceptul de independență energetică se impune a fi înlocuit cu cel de securitate energetică, demers motivat pe seama faptului că independența energetică presupune producerea (integrală) pe teritoriul național a tuturor resurselor necesare consumului.

Ca o caracteristică generală a tuturor Programelor de Guvernare supuse analizei, expertul apreciază că nu se evidențiază o preocupare deosebită pentru exploatarea resurselor minerale primare, secțiunile dedicate acestui subiect fiind succinte.

Cu toate acestea, în majoritatea documentelor analizate se regăsește ca obiectiv prioritatar deblocarea investițiilor din zona economică exclusivă a Mării Negre, demers care a fost tergiversat pe fondul riscului legislativ din România (cu precădere prin OUG 114/2018 și Legea 256/2018).  

În aprecierea expertului, este vital pentru România ca exploatarea gazelor naturale din zona offshore să debuteze în perioada de tranziție către obiectivele în materie de climă propuse de Uniunea Europeană, demers facilitat de statul de „combustibil de tranziție” de care încă se bucură resursele de gaze naturale.

Cu toate acestea, contextul internațional actual este unul inoportun, majoritatea operatorilor optând pentru restrângerea activității economice, iar actorii din Marea Neagră nu fac exceptție de la această regulă, în pofida faptului că lucrările de explorare au pus în evidență existența resurselor.

Pe un alt plan, continuarea utilizării cărbunului va deveni dificilă, companiile producătoare de energie pe baza acestui combustibil fosil regăsindu-se într-o situație financiară extrem de delicată, în timp ce perspectivele de redresare și încadrare în normele stabilite de UE sunt incerte.

În ceea ce privește minereul uranifer, majoritatea obiectivelor politice sunt centrate pe dezvoltarea de tehnologii locale (vizând în general dezvoltarea de noi capacități care utilizează această resursă), însă lipsesc dezideratele referitoare la operaționalizarea unui ciclu nuclear integrat.

În opinia sa, este imperios necesar ca facțiunile politice să nu piardă din vedere lanțul complet al energiei nucleare, din care România a pierdut producția de apă grea.

De asemenea, expertul a pus în vedere părților interesate faptul că energia geotermală este insuficient tratată în conținutul Programelor de Guvernare, fiind necesar ca viitori guvernanți să își centreze atenția și asupra valorificării acestei resurse.

În final, Alexandru PĂTRUȚI a punctat asupra necesității reconfigurării cadrului legislativ aferent exploatării resurselor minerale, în prezent acesta nemaifiind racordat la realitatea peisajului energetic național și european.

  • Călin VILT – expert în energie

Expertul pe componenta energiei electrice a punctat asupra lipsei de consecvență în politicile publice și investiționale din sectorul de profil, situație explicată prin faptul că proiectele energetice nu se suprapun ca durată cu ciclurile electorale, primele necesitând o perioadă mai extinsă de operaționalizare.

Din acest considerent, Călin VILT a recomandat ca strategia energetică a României să fie realizată și aprobată la nivelul Parlamentului, cu scopul principal de a conferi acesteia un plus de stabilitate și predictilitate.

Pentru a justifica opinia exprimată, expertul a adus în discuție subiectul unităților nucleare 3 și 4, (proiect care datează din anii 1980) și a căror istorie a urmat un traseu sinusoidal, în special pe fondul recalibrărilor subsecvente ale strategiei de dezvoltare a sectorului nuclear, induse pe fondul mutațiilor repetate în plan politic.  

Pe fondul prăbușirii consumului din România, s-a renunțat la două centrale importante[1] (localizate în Moldova și Transilvania), în timp ce la Cernavodă planul de dezvoltare a fost rezumat la operaționalizarea a 4 unități.

De asemenea, expertul a punctat asupra disparției unui segment important din industria care a fost planificată special cu scopul asimilării echipamentelor din programul nuclear, respectiv a industriei nucleare conexe, în prezent activând aproximativ 33/34 de operatori economici dintr-un total de 140.

În plan pozitiv, Călin VILT a punctat că inventarul de apă grea pentru unitățile 3 și 4 este produs și existent pe stoc la nivelul rezervei de stat, acesta fiind chiar excedentar raportat la necesarul de consum previzonat.

De asemenea, tehnologia Candu 600 (utilizată în cadrul reactoarelor de la Cernavodă) este un proiect de generație a 3-a, care poate fi îmbunătățit la nivelul 3+, odată cu investițiile vizate pe segmentele echipamentelor electrice, respectiv cele de pe linie de automatizare a sistemului.

În opinia expertului, dincolo de compatibilitea cu viziunea ecologică din Acordul de la Paris, dezvoltarea reactoarelor nucleare 3 și 4 de la Cernavodă prezintă și avantaje din punct de vedere al asigurării climatului economico – social (în special, prin asigurarea de locuri de muncă și contribuții la bugetul consolidat de stat).

Mai mult, Călin VILT a opinat că excedentul de energie rezultat în urma operaționalizării celor două unități nucleare ar putea fi utilizat pentru producția de hidrogen (în măsura implementării unei strategii complemenare) și va facilita întâmpinarea creșterii de consum previzionată din anii următori.

Pe acest fond, Călin VILT și-a exprimat convingerea în ceea ce privește oportinitatea recalibrării strategiei energetice și Programelor de Guvernare, astfel încât acestea să dezvolte secțiuni dedicate unei strategii complementare între cele două componente puse în discuție, respectiv energie electrică (eventual de origine nucleară) și hidrogen.

Specialistul a mai atras atenția asupra faptului că sectorul energiei electrice se confruntă, actualmente, cu cea mai mare criză de generare din istoria României. Din acest motiv sectorul resimte o nevoie imperioasă de dezvoltare de noi capacități, una din soluțiile avansate fiind capacități noi pe nuclear și gaze naturale.

  • Ioan IORDACHE – expert în hidrogen și resurse energetice noi

Expertul a punctat că România are o istorie îndelungată (aproximativ 100 de ani) în domeniul cercetării și producției de hidrogen, însă discuțiile pe marginea acestui vector energetic au căpătat amploare doar în perioada recentă, în contextul Pactului Verde european.

În ceea ce privește Programele de Guvernare, Ioan IORDACHE a afirmat că secțiunile dedicate hidrogenului sunt, după caz, fie succinte, fie indirecte raportat la rolul pe care această formă de energie îl va putea îndeplini ecuația energetică viitoare a României.

Există un bazin de specialiști în domeniul hidrogenului, identificat de expert atât la nivelul administrației centrale, cât și la nivelul formațiunilor politice; starea de fapt reclamă, în opinia sa, o mai bună articulare a strategiilor politice centrate pe rolul acestui vector energetic în conținutul Programelor de Guvernare, însă este necesar ca această responsabilitate să revină specialiștilor.

Ioan IORDACHE și-a exprimat convingerea că România deține un potențial semnificativ sub aspectul dezvoltării unei industrii bazate pe hidrogen, însă este necesar ca acest avantaj să fie valorificat în contextul unei strategii complementare cu alte forme de energie.

Un argument în plus pentru înscrierea hidrogenului pe harta obiectivelor prioritare din sectorul energetic este reprezentat de potențialul acestui vector energetic de a contribui semnficativ la cuplarea sectorială.

Indiferent de resursa energetică utilizată în procesul de producției, hidrogenul poate contribui la sustenabilitatea și reziliența sistemului energetic prin faptul că prezintă avantajul de “a stoca” energia electrică excedentară.

În finalul alocuțiunii sale, Ioan IORDACHE a atras atenția asupra decuplării instalate între mediul politic, academic și cel al industriei, starea de fapt reclamând o coagulare, respectiv integrare a tuturor reprezentanților relevanți din domeniu la temele energetice de importanță strategică. 

  • Andrei CECLAN – expert în eficiență energetică

Potrivit specialistului, în conținutul tuturor Programelor de Guvernare s-a putut identifica o aliniere la politicile și țintele impuse la nivel european în materie de eficiență energetică.

În aprecierea sa, secțiunile dedicate acestui subiect nu sunt suficient de particularizate/ individualizate, aspect care poate fi interpretat totuși într-o notă pozitivă, deoarece este un indicator al coeziunii politice în raport cu eficiența energetică.   

Andrei CECLAN a  realizat o analiză succintă a elementelor componente care alcătuiesc conceptul eficienței energetice, cu accent pe următoarele coordonate:

– industria și autoritățile publice resimt o nevoie acută de personal specializat în domeniul eficienței energetice; necesitatea profesionalizării personalului angajat al autorităților se sprijină pe existența a unor sume consistente nerambursambile pe care România le-ar putea accesa.

– țintele de eficiență, prezente în toate Programele de Guvernare, necesită o defalcare pe nivele de acțiune, cu luarea în calcul a întreg lanțului valoric al energiei și nu doar componenta de consum;

– necesitatea dezvoltării de soluții și servicii pe plan local/ național, în detrimentul importării acestora;   

– imperiorizitatea implementării unor politici de stimulare/ subvenționare a industriei interesate de îmbunătățirea eficienței energetice;

– nevoia de a delimita categoria consumatorilor vulnerabili și definitivarea conceptului sărăciei energetice, ambele subiecte fiind în strânsă legătură eficiența energetică.

În opinia expertului, rezultatul conjugat al elementelor dezvoltate în analiza sa vor putea facilita o viziune consolidată a statului român în raport cu obiectivele de eficiență energetică și alte ținte asociate.

  • Dumitru CHISĂLIȚĂ – expert în gaze naturale

Discursul președintelui AEI a fost marcat de clarificarea conceptului de independență energetică în raport cu securitatea energetică, obiectiv care se regăsește în 2 din cele 5 Programe de Guvernare supuse analizei.

În opinia expertului, acest deziderat politic este dificil de atins, în condițiile în care, dincolo de trendul negativ înregistrat de România sub aspectul exploatării resurselor energetice de care dispune, se regăsește într-o stare de contradicție cu conceptul comunității europene.

Prin urmare, o astfel de abordare scoate România din filosofia Uniunii Europene la  care am aderat și care presupune liberul schimb de mărfuri.

Pe de altă parte, conceptul de securitate energetică – prezent în celelalte Programe de Guvernare – reprezintă un obiectiv mult mai realist și oportun a fi urmat, dar care reclamă o abordare pragmatică și imediată din partea autorităților.

În susținerea acestei idei, expertul a pus în discuție ultimul buletin trimestrial al INS[2] care a evidențiat că producția de gaze naturale a cunoscut un declin de 10,3% în ultimele 10 luni, element deosebit de îngrijorător chiar dacă acest trend a fost, cel mai probabil, facilitat și de conjuncturi nefavorabile.

Un alt element regăsit în majoritatea Programelor de Guvernare este cel al consumatorului vulnerabil și care trebuie tratat complementar altături de măsuri dedicate limitării efectelor sărăciei energetice, un concept care este mai cuprinzător și care tratează implicit și problema vulnerabilității consumatorilor.

În ceea ce privește subiectul exploatării Mării Negre, Dumitru CHISĂLIȚĂ a punctat că este imperios necesar ca autoritățile să conștientizeze importanța facilitării cu celeritate a extracției gazelor naturale din perimetrele offshore.

În absența resurselor preconizate din Marea Neagră, expertul a punctat că România se va confrunta cu un deficit acut pe componenta asigurării necesarul intern de consum al gazelor naturale începând cu anul 2030, deficit care va accentua dependența statului român de import.

Riscul confruntării cu un deficit de resurse se justifică și prin accentuarea decalajului dintre producție și consum, în contextul în care majoritatea Programelor de Guvernare își propun ca obiectiv creșterea gradului de utilizare a gazelor naturale pe teritoriul național.

Concret, la starea de fapt contribuie, pe de-o parte, intenția factorilor politici pentru înlocuirea unităților de producției a energiei electrice pe bază de cărbune, iar pe de altă parte, politicile publice care vizează racordarea intensivă a sectorului rezidențial din România.

Pe acest palier, în pofida beneficiilor aduse de o astfel de politică, expertul a punctat că nu toate țintele propuse sunt realiste, dacă nu sunt corelate cu măsuri complementare care să se sprijine pe considerente din punct de vedere economic.

Statisticile arată că între anii 1990 şi 2020 a crescut numărul localităţilor racordate la gaze naturale cu 1.744 de noi localităţi, iar numărul consumatorilor de la 1,3 milioane, la 3,9 milioane de consumatori.

În acelaşi timp, numărul de kilometri de reţea a crescut de cinci ori, de la 10.725 de kilometri la peste 48.000 de kilometri.

Menținerea acestei strategii de racordare, fără identificarea unor mecanisme de finanțare vor induce un recul în factura consumatorilor finali.

Mai exact, în scenariul racordării unui număr adițional de 2,1 milioane de clienți, costurile suplimentare etapizate pe următorii 14 ani vor fi de până la 14 lei pe MWh distribuit, ceea ce echivalează cu o creștere de aproximativ 10 – 12% față de factura energetică din prezent (respectiv cca 200 lei/ an).

În final, Dumitru CHISĂLIȚĂ a atras atenția că o politică de racordare intensivă ar trebui să țină seamă și de garanția/ perspectiva consumării resurselor de gaze naturale. Pe acest fond, președintele AEI a arătat că există situații în care un număr semnificativ din gospodăriile racordate la rețelele de distribuție (în anumite cazuri chiar 80% din totalul gospodăriilor care aparțin unei localități) nu consumă gaze naturale.

Efectul indirect al lipsei de consum după momentul racordării presupune majorarea facturii energetice, expertul avansând cu titlu de exemplu că racordarea gratuită a 2,1 milioane din care doar 1 milion vor și consuma gaze (ceilalți neavând bani să-și realizeze instalația de încălzire sau să-și plătească contravaloarea gazelor) acesta ar echivala cu o creștere suplimentară a facturii de gaze a românilor (față de obligația achitării de către toți consumatorii a racordării gratuite) cu încă aproximativ 5%.

Concluzii exprimate de experți

Finalul dezbaterii online a fost marcat de o serie de observații conclusive și recomandări formulate de experții participanți la eveniment, după cum urmează:

  • Călin VILT

Expertul în energie a punctat:

l dialogul dintre consumatorii finali și reprezentanții relevanți ai sectorului energetic trebuie să devină o realitate, eminamente prin includerea pe viitor al acestor actori în dezbaterile asociate sectorului energetic, alături de sfera politică și specialiștii de profil;

l o asumarea mai mare din partea sferei politice pentru lipsa unor măsuri corective care au fost semnalate în timp de experții din domeniul energetic;

  • Alexandru PĂTRUȚI

În aprecierea expertului în resurse minerale, sectorul energetic din România a supraviețuit în contextul scăderii drastice a consumului de energie și mai puțin ca rezultat al unor măsuri administrative.

În aprecierea sa, investițiile vizate în dezvoltarea de noi capacități, respectiv în perspective de exploatare noi sunt insuficiente raportat la prognozele de consum.

  • Ioan IORDACHE

Ioan IORDACHE a subliniat că hidrogenul reprezintă un vector energetic și nu o resursă primară, aspect care impune ca dezvoltarea acestui sector în România să se realizeze de o manieră complementară cu celelalte forme de energie de care dispune România.

Asemeni antevorbitorului său, expertul în hidrogen a pledat pentru includerea specialiștilor în demersul de creionare a politicilor publice din sectorul energetic, aceștia fiind pregătiți să își asume responsabilitatea sprijinirii sferei politice în atingerea dezideratelor propuse.

  • Andrei CECLAN

Expertul în eficiență energetică a completat intervenția realizată de Ioan IORDACHE, pledând pentru susținerea profesioniștilor din zona tehnică, astfel încât această categorie să dețină o reprezentativitate adecvată în procesul de stabilire a obiectivelor politice.

Lipsa unui liant între cele două elemente puse în discuție generează sincope în definirea priorităților strategice în domeniul energetic.

  • Dumitru CHISĂLIȚĂ

Președintele AEI a concluzionat, de asemenea, că lipsa unui dialog între diversele categorii de participanți la piața de energie conduce la formularea unor deziderate care nu sunt pe deplin racordate la realitățile peisajului sectorului energetic autohton.

Starea de fapt reclamă o resetarea  a modului în care sunt formulate prioritățile strategice – PUNCT SI DE LA CAPAT IN SECTORUL ENERGETIC – respectiv dezideratele politice la nivelul administrației centrale pentru a facilita ieșirea din situația cu valențe critice care caracterizează sectorul energetic în prezent.



[1] Inițial prevăzute în strategia de dezvoltare nucleară creionată la nivelul anilor 1980.

[2] Institutul Național de Statistică.




Despre Asociația Energia Inteligentă

Asociația Energia Inteligentă (AEI) reunește profesioniști din domeniul gazelor naturale, hidrogenului, energiei electrice și eficienței energetice. Membrii săi militează pentru un preț corect al gazelor și pentru creșterea transparenței în piața de energie din România.

AEI este o organizație non-profit al cărui scop principal este acela de a contribui la o mai bună informare a consumatorilor casnici și non-casnici de gaze și energie pentru ca aceștia să poată fi mai bine pregătiți pentru negocierea contractelor de achiziție și pentru a putea înțelege corect facturile pe care le plătesc.

AEI este și va rămâne un partener de dialog pentru toți participanții la piață, fie că sunt furnizori, producători, operatori, proiectanți, constructori, instituții, reglementatori, ministere, politicieni, angajați din sistem sau reprezentanți ai mass-media.

ASF sancționează SSIF Prime Transaction S.A. și a OTP Asset Management România S.A.I. S.A., ca urmare a deficiențelor constatate în cadrul controalelor periodice efectuate la cele două societăți

0

Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis, în ședința din data de 11 noiembrie 2020, sancționarea SSIF Prime Transaction S.A. și a OTP Asset Management România S.A.I. S.A., ca urmare a deficiențelor constatate în cadrul controalelor periodice efectuate la cele două societăți.

Astfel, în cazul SSIF Prime Transaction S.A, Consiliul A.S.F. a hotărât adoptarea mai multor măsuri, după cum urmează:

  • sancționarea cu avertisment a societății pentru deficiențe în legătură cu politica de înregistrare a convorbirilor telefonice și a comunicațiilor electronice, asigurarea de înregistrări pentru ordinele transmise telefonic și informarea adecvată a clienților, anterior prestării unor servicii;
  • sancționarea cu avertisment a directorului general/ofițerului de conformitate pentru deficiențe în legătură cu actualizarea cadrului procedural intern și a atribuțiilor angajaților societății la noile cerințe stipulate de Regulamentul A.S.F. nr. 13/2019;
  • impunerea în sarcina societății a unui plan de măsuri de remediere a deficiențelor / mitigare a riscurilor identificate (cu termen de implementare 90 de zile);
  • atenționarea societății și a unor persoane din cadrul acesteia pentru unele deficiențe minore constatate.

În ceea ce privește OTP Asset Management România S.A.I. S.A., Consiliul A.S.F. a decis următoarele:

  • sancționarea cu avertisment a societății pentru deficiențe în legătură cu desemnarea persoanei care ocupă funcția de ofițer de conformitate;
  • sancționarea cu avertisment a ofițerului de conformitate pentru deficiențe în legătură cu actualizarea cadrului procedural intern și a atribuțiilor angajaților societății la noile cerințe stipulate de Regulamentul A.S.F. nr. 13/2019;
  • impunerea în sarcina societății a unui plan de măsuri de remediere a deficiențelor / mitigare a riscurilor identificate (cu termen de implementare 90 de zile);
  • atenționarea societății și a unei persoane din cadrul acesteia pentru unele deficiențe minore constatate.

Politici Europene pentru Noua Economie – Ediție Specială

0

NOUA ECONOMIE a Uniunii Europene și implicit NOUA ECONOMIE a României este una orientată masiv pe dezvoltare durabilă. Noua Economie este cea care construiește România Durabilă.

Green Deal ne va afecta viețile în cele mai mici detalii, și cel mai probabil nici publicul european, nici românii nu înțeleg profunzimea acestui pact. Europarlamentarul Carmen Avram face o descriere scurtă a acestui efort în cadrul webinarului „Politici europene pentru noua economie”, organizat de EM360 și platforma „România Durabilă”.

„Fără tehnologie nu există viitor”, spune europarlamentarul Carmen Avram citând o voce din industria petrolului și gazelor.

Carmen Avram atrage atenția că dacă privești spre politicile europene și spre ce se întâmplă la Bruxelles în privința digitalizării și a tehnologiei, „îți dai seama cât de în urmă a rămas România ca stat.”

În „matricea Green Deal”, digitalizarea trebuie să fie o prioritate pentru țara noastră, trage concluzia europarlamentarul român.

Statul român trebuie să își stabiliească prioritățile, iar acest lucru trebuie să se întâmple urgent. Un politician român susține acest lucru cu fermitate. Desigur, e vorba despre un europarlamentar, însă astfel de voci, din orice zonă politică ar veni, se ridică tot mai des.

Green Deal nu e un plan nou. Astfel de politici europene sunt discutate cu multe luni înainte – chiar cu ani. Marian Jean Marinescu este unul dintre cei mai longevivi europarlamentari români, iar pentru el țintele din Pactul Verde european nu reprezintă nicio surpriză: acestea vin de undeva din 2017 – 2018.

Un sprijin ferm pentru gazele naturale românești vine de la Bruxelles.

Europarlamentarul Marian Jean Marinescu afirmă că „gazul este singura sursă de energie în această perioadă de tranziție care este cu adevărat de tranziție„.

Gazele naturale reprezintă un combustibil de tranziție, iar România are un mare avantaj generat de acest potențial mare pe care îl are în Marea Neagră, dar și un mare dezavantaj  – că acest potențial este blocat, afirmă Alina Popa, Director Financiar, Membru al Directoratului OMV Petrom.

Când nu bate vântul sau soarele, gazele naturale reprezintă combustibilul ideal pentru echilibrarea sistemului energetic. Este o tehnologie foarte avansată, iar România are resurse importante pentru următoarele decenii. Astfel, un mix în care să fie incluse gazele naturale ar putea să asigure o tranziție bună spre 2050, a declarat Alexandru Maximescu, Director Reglementare și Afaceri Publice la OMV Petrom.

De la începutul anului viitor, e absolut nevoie să se stabilească niște direcții clare de dezvoltare ale României în contextul țintelor climatice tot mai ambițioase. Aceste direcții trebuie agreate între reprezentanții mediului de afaceri și decidenții politici.

La nivel european, se discută de noi ținte de emisii pentru centralele pe gaze naturale, imposibil de atins momentan tehnologic. E nevoie de o abordare echilibrată și ținte pentru emisiile de CO2 realiste, care odată atinse vor putea ajuta acest proces de decarbonare.

Fondurile europene de zeci de miliarde de euro care vor veni către România, prin diverse instrumente precum Fondul de Modernizare, sunt o șansă unică pentru România. Mingea este la Guvern și de capacitatea instituțională a acestuia  depinde cât de bine vom valorifica banii și cât de corect vor fi gestionați, atrage atenția Radu Dudău, Director Energy Policy Group.

România trebuie să își cântărească foarte atent direcțiile spre care vrea să se îndrepte în procesul de tranziție. Iar primul lucru absolut necesar este ancorarea realităților românești în direcțiile și abordările europene. De asemenea, e foarte important să distingem între ceea ce ne dorim și ceea ce putem realiza cu adevărat, punctează Dumitru Chisăliță, Președinte Asociația Energia Inteligentă.

E nevoie ca guvernul să asigure climatul necesar ca industria să absoarbă fondurile importante ce vor fi dislocate sub umbrela Green Deal, care s-a transformat într-un mecanism de relansare economică post-COVID. Unde trebuie să se concentreze decidenții politici? Pe claritate legislativă și stabilitate, a declarat Corneliu Bodea, Președinte al Centrului Român al Energiei, la dezbaterea „Politici europene pentru Noua Economie”, organizată de EM360 și România Durabilă.

S-a repetat foarte mult: „Avem gaze, avem gaze, avem gaze”. Însă dacă aceste resurse rămân în pământ, fie că sunt offshore sau onshore, de fapt nu le avem, sunt o iluzie. În lipsa lor, riscăm chiar să devenim o piață de desfacere tot mai mare pentru furnizori externi. Deblocarea investițiilor în producția de gaze naturale offshore, precum și digitizarea, iată două priorități pentru decidenții politici.

„Cei care au în vedere digitalizarea vor supraviețui pe piață.”

Atât de simplă este, de fapt, problema investițiilor în tehnologie și digitalizare în viziunea europarlamentarului Daniel Buda.

Green Deal înseamnă pentru Uniunea Europeană și, automat, pentru România, un drum cu un singur sens. Nu ne putem imagina că o putem lua înapoi, că putem reveni la situații care au funcționat în trecut.
Europarlamentarul Daniel Buda a explicat cum vede el acest drum.

Pentru fostul ministru al Muncii și actualul europarlamentar Dragoș Pîslaru, Green Deal reprezintă o oportunitate imensă pentru România. Condiția este însă să avem un proiect clar, de la care să nu ne abatem. Dragoș Pîslaru are un astfel de plan pe care l-a prezentat, pe scurt, în cadrul webinarului „Politici europene pentru Noua economie”, organizat de EM360 și „România durabilă”.

Perioada prin care trecem deja de aproape 10 luni ne-a dovedit cât de importantă este digitalizarea. De la comunicarea cu prietenii până la munca de acasă am trecut cu toții prin experiențe ce țin de acest proces. Iar izolarea în pandemie ne-a demonstrat și că relația cu statul se poate menține de la distanță cu destul succes.

Pentru drumul României în cadrul Pactului verde european, „Green Deal”, europarlamentarul Dragoș Pîslaru observă importanța dialogului nepartizan între actorii implicați în diversele sectoare ce vor fi influențate. Transformarea energetică a Europei e doar o parte din acest drum.

Trei companii românești sunt recunoscute în cadrul competiției Deloitte 2020 Central Europe Technology Fast 50 la categoria Impact Star Award

0

DCS Plus, Druid și Tremend sunt companiile românești recunoscute în cadrul programului Deloitte 2020 Central Europe Technology Fast 50 la categoria Impact Star Award, care premiază companii ce reușesc să aibă, prin produsele și serviciile lor patentate, efecte pozitive asupra societății, asupra businessului, precum și în domeniile inovație, mediu și diversitate. DCS Plus dezvoltă produse dedicate companiilor din turism, Druid creează asistenți virtuali inteligenți care pot îndeplini procese complexe, iar Tremend, care a fost inclusă în edițiile anterioare ale Technology Fast 50 în topul companiilor cu cea mai rapidă creștere din Europa Centrală, creează soluții de transformare digitală agilă folosind inteligența artificială.

Andrei Ionescu, Deloitte Romania 01

„Ediția din acest an a programului CE Technology Fast 50 oferă recunoaștere companiilor care creează noi soluții tehnologice nu doar pentru creșterea susținută a veniturilor, ci și pentru impactul pozitiv asupra lumii, în general. Categoria Impact Star Award a fost introdusă în competiție pentru prima dată în 2020, în acest context fără precedent creat de pandemia de COVID-19, care a transformat modelele de business și viețile noastre într-un mod foarte rapid și intens. Felicit companiile din România premiate pentru efectele pozitive pe care au reușit să le creeze în rândul diferitelor niveluri ale societății și asupra mediului de business”, a declarat Andrei Ionescu, Partener coordonator Consultanță și Managementul Riscului, Deloitte România, și coordonatorul programului Technology Fast 50 Europa Centrală în România.

Companiile cu cea mai mare creștere din Europa Centrală

Câștigătorul principalei categorii a competiției, care oferă recunoaștere companiilor de tehnologie din Europa Centrală înființate de cel puțin patru ani care au înregistrat cele mai mari creșteri, este Packhelp, o companie poloneză de software care a dezvoltat o soluție ce oferă businessurilor acces la ambalaje personalizate, cu un impact minim asupra mediului. Packhelp a avut o creștere medie a veniturilor de 9.077% între 2016 și 2019. Următoarele două poziții sunt ocupate de două companii din Cehia, DoDo, care creează software specializat în servicii de curierat bazate pe soluții tehnologice, cu o rată de creștere de 8.427%, și UlovDomov.cz, cea mai mare și mai cuprinzătoare bază de date de apartamente de închiriat din Cehia, cu o creștere de 5.535%. Companiile incluse în principala categorie a competiției au avut o rată medie de creștere de 1.460%.

Aflat la a 21-a ediție, topul este dominat în acest an de jucători din domeniul software (30 de companii), urmat de media și divertisment (11 companii), hardware (patru companii), fintech (trei companii) și sănătate (două companii). Peste 80% din companiile incluse în competiția din 2020 se află pentru prima data în top, ceea ce indică ritmul alert de creștere a businessurilor de tehnologie tinere în regiunea Europei Centrale.

Categoria Rising Star

Pe lângă principala categorie, care include companiile cu cea mai mare creștere, Deloitte 2020 Central Europe Technology Fast 50 oferă recunoaștere și businessurilor mai tinere care se dezvoltă rapid, în cadrul categoriei Rising Star. Compania FF Trader din Cehia, care a dezvoltat o platformă educațională pentru traderi financiari, este câștigătoare pentru al doilea an consecutiv la această categorie, cu o rată de creștere de 2.356%.

Categoria Rising Stars este dominată de jucători în domeniul software și de companii care au intrat pentru prima dată în top, 23 dintre cele 25 de companii fiind incluse în premieră în competiție.

Despre Deloitte Central Europe Technology Fast 50

Pentru a fi eligibile pentru principala categorie a competiției Technology Fast 50, companiile trebuie să îndeplinească anumite condiții financiare, și anume să aibă un venit operațional anual minim de 50.000 de euro în primii trei ani analizați (2016-2018) și de 100.000 de euro în 2019. De asemenea, acestea trebuie să aibă sediul central în Europa Centrală și să dețină drepturile de proprietate intelectuală sau să fi creat tehnologie patentată.

În plus, Deloitte ia în calcul companiile care au potențial, dar încă îndeplinesc condițiile pentru a intra în categoria principală. Astfel, businessurile care au venituri anuale de peste 30.000 de euro în ultimii trei ani (2017–2019) sunt incluse în categoria Rising Stars. Mai multe informații despre programul Deloitte Central Europe Technology Fast 50 sunt disponibile aici

Risc de decuplare între evaluarea de piață a activelor și evoluția economiei reale

0

Comisia Națională de Strategie și Prognoză estimează, conform ultimei analize efectuate, că în acest an economia României se va contracta (-4,2%), față de anul 2019, pe fondul scăderii activității în industrie (-9,1%), agricultură (-21,2%) și servicii (-2%).

Și prognozele Fondului Monetar Internațional și ale Comisiei Europene privind evoluția economiei românești indică scăderi cu 4,8%, respectiv cu 5,2%, pentru sfârșitul acestui an, în comparație cu anul 2019.

Totodată, deficitul bugetar crește la 96 miliarde lei, 9,1% din PIB, potrivit proiectului de rectificare bugetară. Noua estimare de deficit bugetar se bazează pe o scădere a economiei cu 4,2% în acest an.

Cele 5 miliarde în plus față de precedenta estimare de deficit bugetar, de 91 miliarde lei, 8,6% din PIB, reprezintă în principal venituri care nu vor mai fi încasate în acest an, ca urmare a extinderii până la 25 decembrie a facilității fiscale de amânare la plată a obligațiilor fiscale.

Bazat pe execuția bugetară de până acum, Ministerul Finanțelor propune o rectificare de 9% din PIB, 96 miliarde lei, din estimarea că nu vor mai fi încasate 4,2 miliarde lei pe finalul anului.

Suma de 4,2 miliarde de lei reprezintă venituri care nu vor fi încasate, ca urmare a extinderii până la 25 decembrie, a facilității care oferă firmelor posibilitatea să amâne, fără dobânzi, penalități sau executări, plata obligațiilor fiscale.

Pandemia COVID–19 a afectat destul de serios și economiile statelor Uniunii Europene. Spre exemplu, Spania va înregistra la sfârșitul acestui an o scădere economică de 12,4%, conform estimărilor Comisiei Europene, în timp ce economia Italiei se va contracta cu aproape 10%, față de anul 2019, potrivit acelorași prognoze.

Și piețele bursiere europene au reacționat negativ în ședința din data de 18 noiembrie, pe fondul îngrijorărilor privind creșterea cazurilor de îmbolnăviri cu SARS-CoV-2 din întreaga regiune, care vor opri redresarea economică, chiar dacă au existat anumite evoluții pozitive punctuale ca urmare a știrilor privind descoperirile vaccinului împotriva COVID-19.

Conform tabloului riscurilor pentru valorile mobiliare din UE, emis de ESMA, există în continuare riscul decuplării între evaluarea de piață a activelor și evoluția economiei reale. În al treilea trimestru al anului 2020, piețele financiare din UE au continuat redresarea, iar prețurile de pe piețele de acțiuni au crescut și mai mult.

Există semnalele unei diferențieri sectoriale și geografice puternice în cadrul piețelor financiare, sectorul instrumentelor cu venit fix înregistrând creșteri ale prețurilor de-a lungul diverselor segmente cum ar fi piețele emergente, gradul de investire și randamentele ridicate. Retrogradările de rating de credit au încetinit, iar fondurile de investiții au înregistrat intrări de capital de-a lungul claselor de active, mai ales pentru fondurile de obligațiuni. Aceste evoluții, analizate împreună, subliniază riscul continuu al decuplării între prețurile activelor și fundamentele economice.

În același timp, nivelul de stres în cadrul sistemului financiar european, conform indicatorului compozit calculat de Banca Centrală Europeană, a crescut comparativ cu cel înregistrat săptămâna trecută, ceea ce indică faptul că pandemia COVID-19 taie din ce în ce mai acut oxigenul economiilor europene.

Raportul săptămânal de tendințe și riscuri pe piețele financiare, elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară, reprezintă o radiografie a evoluției principalilor indicatori macroeconomici și a indicilor bursieri la nivel local și global.

Mai multe detalii despre riscurile și tendințele săptămânii pe piețele financiare găsiți în ediția nr. 46/18.11.2020 – Raportul Tendințe și riscuri pe piețele financiare locale și internaționale, ce poate fi accesat AICI.