Ministerul Finanţelor
Publice (MFP) a împrumutat, miercuri, 416,1 milioane de euro de la bănci,
printr-o emisiune de obligaţiuni de stat cu cupon cu o maturitate reziduală de
14 de luni, la un randament mediu de 0,13% pe an, potrivit datelor transmise de
Banca Naţională a României (BNR).
Valoarea nominală a
emisiunii de luni a fost de 200 de milioane de euro, iar băncile au subscris
419,6 milioane de euro, scrie Economica.net.
De asemenea, MFP a respins
toate ofertele băncilor depuse în cadrul licitaţiei pentru o emisiune de
obligaţiuni de stat cu cupon pe 64 de luni, prin care intenţiona să atragă 200
de milioane de euro.
Ministerul Finanţelor
Publice (MFP) a planificat, în luna decembrie 2019, împrumuturi de la băncile
comerciale de 5,945 miliarde de lei, din care un miliard de lei prin două
emisiuni de certificate de trezorerie cu discount şi 4,3 miliarde de lei prin
opt emisiuni de obligaţiuni de stat.
Rata anuală a inflaţiei în zona euro a fost
în noiembrie de 1%, în creştere faţă de 0,7% în octombrie, şi de 1,3% în
Uniunea Europeană, în creştere faţă de 1,1% luna precedentă, iar România,
Ungaria şi Slovacia au înregistrat cele mai ridicate rate ale inflaţiei din UE,
arată datele publicate miercuri de Oficiul European de Statistică (Eurostat),
informează Agerpres.ro.
Conform acestor cifre, inflaţia din zona euro este tot mai
departe de obiectivul ţintă al Băncii Centrale Europene (BCE), respectiv o
creştere a preţurilor mai mică, dar apropiată de 2%, potrivit Bursa.
De asemenea, cele mai ridicate rate anuale ale inflaţiei din UE
au fost înregistrate luna trecută în România (3,8%), Ungaria (3,4%), Slovacia
(3,2%) şi Cehia (3%), iar cele mai scăzute în Italia şi Portugalia (ambele cu
0,2%) şi Belgia (0,4%). Comparativ cu luna precedentă, inflaţia anuală a scăzut
în cinci state membre, a rămas stabilă în două şi a urcat în 20 de ţări membre.
Inflaţia de bază este urmărită cu atenţie de Banca Centrală
Europeană la elaborarea deciziilor sale de politică monetară, potrivit sursei
citate.
În contextul stagnării activității din sectorulasigurărilor,pe fondul nivelului redus al ratelor dobânzii, modificările structurii demografice a consumatorilor din toată lumeași așteptările tot mai mari legate de experiențele digitalegenerează noi riscuri, dar și oportunități pentru jucătorii din acest sector. Raportul EY Insurance Outlook 2020, elaborat pe baza consultărilor cu liderii din domeniu de la nivel global, evidențiază prioritățileși planurile pentru anul următor princare companiile de asigurări generale și de viață intenționează să își mențină competitivitatea în această nouă paradigmă.
Conform raportului, asigurătorii consideră
că talentele reprezintă „ingredientul secret” pentru a valorifica la maximum
investițiile în tehnologie, în transformarea digitală și în noile modele de
afaceri. Dar sectorul are dificultăți în a atrage oamenii potriviți, iar
asigurătorii ar trebui fie să se repoziționeze ca firme de tehnologie, fie să
comunice mai multde ce e important acest sector, ce valoarea aduce societății
și de ce este atractivăo carierăîn asigurări.
”Industria
asigurărilor trebuie să se reinventeze pentru a răspunde așteptărilor din ce în
ce mai mari din partea clienților privind o adevărată experiență
digitală. Noi riscuri apar, cum ar fi cele de cybersecurity, și, odată cu
ele, devine la fel, daca nu chiar mai importantă, prevenirea acestora și nu
doar administrarea lor.
Din păcate, pe o
piață ca cea din România, afectată de una dintre cele mai mari migrații ale
forței de muncă, în care numeroase grupuri internaționale și-au dezvoltat
centre de servicii (“SSC”), atragerea unor specialiști în acest domeniu
devine parte a unui adevărat “război” pentru talente.
În ciuda acestor
provocări, care includ și nevoia de excelență operațională și eficiență a
costurilor, în paralel cu administrarea cerințelor de reglementare, industria
are oportunități foarte bune de dezvoltare, având în vedere gradul redus de
penetrare al asigurărilor și interesul în creștere pentru produse non-auto
(sănătate, componente de investiții)”, spune Alina Dimitriu,
Partener, Departamentul de Audit, EY România.
Potrivit raportului, printre celelalte
priorități ale companiilor de asigurări generale și de viață se numără:
Atingerea
excelenței operaționale și eficientizarea costurilor
Gestionarea
presiunilor legislative
Digitalizarea
distribuției
Adoptarea
tehnologiilor emergente și inovatoare
Navigarea
printre riscurile și oportunitățile schimbărilor climatice.
Confruntarea cu presiunile legislative,
precum cele aduse de IFRS 17, și cu necesitatea dea-și recalifica forța de
muncă și de a adopta transformarea digitală, se dovedește a fi un exercițiu de
echilibristică dificil pentru asigurătorii europeni, care fac eforturi mari în
direcția dezvoltării. Companiile de asigurări generale trebuie să găsească
echilibrul potrivit între distribuția digitală și cea tradițională, navigând
printre schimbările legislative și explorând oportunitățile și amenințările
dezvoltării durabile și ale schimbărilor climatice. În același timp,
asigurătorii de viață vor căuta să își eficientizeze costurile, prin testarea
de noi propuneri prin intermediul dispozitivelor conectate și prin oferte de
bunăstare financiară care ar putea soluționa problema nivelurilor extrem de
reduse ale ratelor dobânzii.
Raportul arată că printre măsurile
cheie pe care trebuie să le ia în 2020 companiile de asigurări (atât generale,
cât și de viață) din Europa se numără: gestionarea presiunilor legislative
persistente, digitalizarea vânzărilor și distribuției și eficientizarea
costurilor. Un aspect interesant este că lupta pentru talente este o prioritate
de top pentru companiile de asigurări generale, alături de soluționarea
aspectelor legate de dezvoltarea durabilă și de schimbările climatice, în timp
ce asigurătorii de viață își mențin atenția asupra problemelor legate de
dezvoltarea durabilă și de schimbările climatice și asupra valorificării
tehnologiei internetului lucrurilor (Internet of Things sau IoT).
În 2020,
principalele tendințe în rândul companiilor de asigurări (atât generale, cât și
de viață) de pe continentul american se aliniază cu unele dintre prioritățile
globale: câștigarea luptei în recrutarea talentelor, atingerea excelenței
operaționale și eficientizarea costurilor. Pentru companiile de asigurări
generale, rămân prioritaredigitalizarea distribuției și elaborarea strategiilor
corecte pentru a colabora (și concura) cu noii jucători de pe piață (companiile
„insurtech”, marile companii tehnologice).
Deși fundamentele sectorului par să fie
solide, incertitudinile legislative și economice și problemele specifice fiecărei
țări aruncă o umbră asupra perspectivelor de dezvoltare ale regiuniiAsia-Pacific
și generează noi provocări. Potrivit raportului, asigurătorii ar trebui să
valorifice avantajul unei clase de mijloc relativ tinere și în creștere prin
adoptarea noilor tehnologii. La rândul său, acest demers le va reduce baza de
cost și le va moderniza distribuția prin dezvoltarea ofertelor directe către
consumatori și valorificareaschimbărilor legislative pentru a-și eficientiza
operațiunile.
În prezent, această regiune încă
înregistrează un val de creștere solidă, în principal datorită Chinei, dar și
performanțelor pozitive ale pieței sud-coreene. Totuși, piețele mature se
confruntă cu provocările aduse de populația îmbătrânită și de modificarea
exigențelor clienților. Nicio altă piață nu este la fel de diversă sub aspectul
oportunităților și a maturității, ceea ce reprezintă o provocare interesantă
pentru asigurătorii din această regiune.
Luna
decembrie, denumitătradițional „luna cadourilor”, tinde să devină o sursă de preocupare pentru mediul de
business din România, având în vedere că, în ultimii ani, cele mai importante
modificări fiscale au fost adoptate aproape de finalul anului. Apogeul a fost
atins în 2018, când am„primit” de Crăciun faimoasa Ordonanță de Urgență 114. Anul
acesta, tot în ajun de sărbători, se aduc reparații capitale ordonanței, care,
dincolo de beneficii, vin și cu costuri de readaptare rapidă la noua realitate.
Având în vedere provocările bugetare ale anului viitor, se pot anticipa, deja,
surprizepentru decembrie 2020?
Anul 2019 a fost mai puțin „bogat” în modificări fiscale decât anii anteriori,
însă impactul generat de OUG 114/2018 a fost mult mai puternic din cauza
anvergurii actului normativ și a modului surprinzător în care a fost adoptat:
din scurt, fără consultări cu entitățile afectate și fără studii de impact.
Efectul asupra economiei a fost unul complex,
pentru că a constat nu doar în taxe noi și cheltuieli de conformare pentru
jucătorii vizați, ci și în dezechilibrarea bugetelor pe anul în curs și a
deciziilor de investiții (de exemplu, investițiile în Marea Neagră). Toate
acestea au generat reacții negative în lanț până la consumatorul final.
Pe de altă parte, impactul asupra bugetului
de stat, deși pozitiv, a fost cu mult sub așteptări și nu a compensat sub nicio
formă pagubele deja create și pe cele viitoare, având în vedere că încrederea
investitorilorva fi mai greu de restabilit chiar și decât bugetele companiilor
afectate.
Ordonanța a fost modificată, dar impactul persistă
Pe parcursul anului, ordonanța a mai fost
amendată, punctual, cea mai importantă modificare fiind adusă taxei pe activele
bancare, însă abia prin legea pe care Guvernul a anunțat că își va asuma
răspunderea în Parlament se reduc semnificativ riscurile induse de actul
normativ inițial. În linii mari, proiectul de lege aprobat de Guvern prevede
eliminarea taxei pe activele bancare, a taxei din energie, renunțarea la
taxarea companiilor din telecomunicații și revenirea la cerințele de capital
inițiale pentru fondurile de pensii din pilonul II. În cazul pensiilor obligatorii
administrate privat, se retrage și posibilitatea acordată participanților la un fond privat de a se transfera la
sistemul de stat după o perioadă de cinci ani. În energie, se renunță la
plafonarea tarifelor pentru gaze și electricitate și se introduc prevederi
tranzitorii pentru liberalizarea pieţei de energie electrică şi de gaze.
Dintre măsurile cele mai importante cuprinse
în OUG 114, se mențin cele din construcții (salariul minim diferențiat și
facilitățile fiscale acordate societăților din domeniu), acestea fiind
considerate, în general, benefice sectorului.
Impactul modificării ordonanței asupra mediului
de afaceri va fi, fără îndoială, unul pozitiv, deși nu se poate spune că
efectele vor fi șterse cu buretele: taxele plătite sau datorate de entitățile
vizate, disconfortul și cheltuielile generate de conformare și, nu în ultimul
rând, incertitudinea care a dus la blocarea planurilor de investiții reprezintă
costuri plătite deja în contul acestui experiment.
Pe de altă parte, însă, este evident că, prin
modificarea actului normativ, statul trebuie să renunțe la anumite venituri. În
acest an, în baza ordonanței,a încasat peste 600 de milioane de lei (în 11
luni) de la companiile din sectorul energetic și aproape 380 de milioane de lei
de la bănci, doar pentru primul semestru din 2019, urmând ca taxa datorată pe
semestrul doi să intre în conturile statului la jumătatea anului viitor.
Raportate la dimensiunea bugetului de stat,
sumele pot părea ușor de compensat, însă nu și în contextul expansiunii
cheltuielilor din ultimii ani și din perioada următoare. Guvernul și-a asumat
deja faptul că deficitul bugetar va depăși semnificativ limita de 3% din PIB
atât în 2019, cât și în anii următori, dar și aceste estimări sunt considerate
încă optimiste în perspectiva implementării legii pensiilor în forma actuală și
a altor propuneri prezente și viitoare (reduceri de taxe și/sau creșteri de
cheltuieli).
2020, încă un an de incertitudine în business?
Este pusă, așadar, în discuție
sustenabilitatea bugetului pe anul viitor și nu numai, motiv pentru care apare ca
inevitabil riscul unor eventuale măsuri de compensare a deficitului creat prin
creșterea excesivă a cheltuielilor.
Modificarea OUG 114, în sensul eliminării măsurilor
considerate nocive cuprinse în actul inițial, ar putea reprezenta un moment de
referință în restabilirea încrederii investitorilor în mediul de business
românesc. Însă, pentru ca procesul să fie de durată, este necesar să se revină
la predictibilitate, la adoptarea de acte normative cu impact fiscal în urma
unor consultări reale cu entitățile afectate, cu cel puțin șaseluni înainte de
momentulaplicării, așa cum prevede Codul Fiscal.
Care sunt șansele reale ca acest lucru să se
întâmple în 2020, an electoral cu două runde de alegeri – locale, în vară, și
parlamentare în toamnă/iarnă? Greu de anticipat.
Așadar, incertitudinea și, implicit, lipsa de
încredere persistă, iar bugetul pe 2021, secătuit de promisiuni electorale, va
avea nevoie de resurse pe care le va căuta…când? În decembrie 2020?
EximBank și
Elba Timișoara
– companie cu tradiţie şi valoare recunoscută în producţia de corpuri de
iluminat – au încheiat un acord de finanțare de 5,9 milioane de
euro. EximBank informează că destinaţia finanțării
este „să susțină
derularea unor investiții necesare pentru adaptarea
portofoliului de produse Elba la cele mai noi solicitări ale principalilor
parteneri din industria auto, respectiv Alianta Renault Nissan Mitsubishi și
Grupul Volkswagen”.
Traian Halalai, președintele
executiv al EximBank, subliniază: „Ne bucurăm că prin facilitățile
acordate putem susține trendul de evoluţie pozitivă atât pe
piața
internă, cât și
pe cea internațională
a unuia dintre cele mai puternice branduri românești,
cu o istorie de aproape 100 de ani, contribuind astfel la continuarea tradiției.
Faptul că avem în portofoliu companii din elita business-ului românesc, așa
cum este și
Elba, reprezintă expresia angajamentului nostru ferm de a contribui la dezvoltarea
mediului de afaceri local și a capacității
noastre de a construi o relație solidă de tip win-win cu toate
firmele de pe piață.
Capitalul românesc are forţa de a crea companii care să concureze multinaționale
cu tradiție,
iar EximBank poate propune soluții financiare competitive celor
aflate în căutarea unor soluții de dezvoltare a afacerilor”.
La rândul său, Bogdan Cocian, CEO al
companiei Elba, accentuează: „În aproape un secol de existență,
Elba a reușit
să se transforme continuu pentru a asigura dezvoltarea afacerii, adaptându-se
cu succes exigențelor
din industrie prin investiții semnificative în inovație
și
tehnologie. Ritmul în care producătorii auto lansează modele noi ne provoacă să
ne reinventăm în mod agil portofoliul de produse, iar noi am demonstrat că avem
capacitatea de a ține
pasul cu solicitările partenerilor noștri. Astfel, ADN-ul
companiei s-a conturat puternic prin anticiparea unor cerințe
ale pieței,
fiind recunoscuți
de către principalii clienți pentru competențele
design to cost și
design to quality, dar și pentru capacitatea de a alege și
transpune tehnologiile semnificative pe piața
mass-market. Ne dorim să continuăm să creștem, să ne diversificăm
portofoliul de clienți, gama de produse și
servicii, întărindu-ne poziția pe piața
europeană de profil. Așadar, pentru noi, este important să
continuăm investițiile,
iar în EximBank avem un partener pe termen lung, care ne susține
în acest demers”.
În context, este de reafirmat că „segmentul
principal de activitate al Elba este reprezentat de iluminatul pentru
automotive, dar portofoliul companiei include și
produse cu tehnologie Led de ultimă generație
pentru iluminat industrial, stradal, Antiex sau office. În prezent, Elba este furnizor principal pentru
Automobile Dacia, cu care colaborează de peste 50 de ani, dar și
pentru alte uzine ale grupului Renault din Europa și
de pe alte continente. Pentru grupul VW, societatea timișoreană
livrează componente celor două divizii – Skoda (cu care colaborează de peste 8
ani) și
Volkswagen, cu care a început recent colaborarea pentru furnizarea de corpuri
de iluminat. De asemenea, compania a înființat
alături de Varroc Lighting Systems, unul din leaderii mondiali in domeniul
iluminatului automotive, o companie mixtă (Varroc-Elba Electronics) ce are ca
obiect principal de activitate fabricarea subansamblurilor electronice”.
Faţă de preconizata
reducere a TVA de la 19% la 16% (cota generală)
şi de la 9% la 5% (alimente şi zona adiacentă),
Consiliul Naţional al Întrepriderilor Private Mici şi Mijlocii din România
(CNIPMMR) îşi prezintă punctul de vedere, pronind de la situaţia încasării TVA,
pe care o sintetizează astfel: „Potrivit comunicatului de
presă al Comisie Europene, din 05 septembrie 2019, România a înregistrat cel
mai mare deficit din UE în privinţă încasări TVA, de 36% în 2017, fiind urmată
de Grecia (34%) și Lituania
(25%). Potrivit iniţiatorilor propunerii legislative, 5 deputaţi PNL, România a
avut şi în 2016 cel mai mare deficit de colectare TVA din UE de 35,88%, procent
care era în creştere faţă de 2015”. În aceste condiţii, reamintind că „a susţinut în mod constant necesitatea
predictibilităţii şi stabilităţii Codului Fiscal, fără modificării care bulverseză mediul de afaceri”,
CNIPMMR apreciază că „soluţia este creşterea gradului de
colectare a TVA-ului mprin modernizarea şi informatizarea ANAF. Prin păstrarea
cotelor de TVA se va sigura o sursă de venituri relativ constantă la buget,
fără a introduce decalaje mari în cadrul încasărilor bugetare. Proiectul de
buget pe anul 2020 a fost construit pe o valoare de 19% a TVA, în condiţiile în
care cheltuielile bugetare vor duce la un deficit de 3,59%, fiind necesare
negocieri cu Comisia Europeană pentru acceptarea acestui prag. Investiţiile
pentru programele de susţinere a antreprenoriatului, cel mai reprezentativ
fiind programul Romania Start-up Nation au alocate fonduri, prin proeictul de
buget care acoperă finanţarea pentru doar 1200 de beneficiari, faţă de 10.000
care este ţinta programului”.
Florin Jianu, preşedintele CNIPMMR (foto), subliniază:„Respingem ferm o astfel de abordare iresponsabilă a politicienilor care afectează grav echilibrul economic şi social, care conduce la scăderea veniturilor, şi aşa precare ale bugetului de stat pe 2020, şi care afectează domenii cheie precum sănătatea, educaţia, investiţiile în infrastrucutură, dând în acelaşi timp un semnal foarte prost partenerilor investiţionali asupra unei ţării în care politicienii acţioneză impredictibil şi împotriva intereselor economice şi sociale ale propriei ţării. Mediul de afaceri nu mai are nevoie de scădere de taxe, o țară nu va funcționa cu scăderi de taxe și cu măriri continue de cheltuieli (vezi măririle cuprinse în bugetul 2020 pentru salarii și pensii), ci are nevoie de investiții (infrastructură, educație, sănătate) și de programe adecvate de stimulare a spiritului antreprenorial (Start Up Tech Nation, fonduri de capital de risc, fonduri de microcreditare și microgarantare)! Din cercetarile CNIPMMR a reieșit faptul că singurele taxe care trebuie ajustate sunt cele pe forța de muncă, România situându-se la un nivel prea ridicat al impozitării forței de muncă.”
Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România
(CNIPMMR) adresează Exectuviului un set de propuneri pentru ediţia 2020 a
programului Start-up Nation, inclusiv sub o denumire
adecvată cerinţelor dezvoltării tehnologice:
Schimbarea
denumirii viitoarei sesiuni în “Start-up Tech Nation”;
Introducerea
obligativității achiziției unui pachet digital care să conțină minim site de prezentare a activității, un soft de gestiune a datelor și semnatură electronică (maxim eligibil
25.000 lei);
Eliminarea diferențelor de punctaj dintre București, Ilfov, Cluj și restul județelor pentru o abordare unitară a
programului la nivel national;
Acordarea de punctaj suplimentar
componentei de contribuție proprie;
Acordarea de
punctaj suplimentar proiectelor cu componentă de inovare socială (planurile de afaceri
care rezolvă una sau mai multe din problemele sociale ale comunității unde se implementează proiectul);
Acordarea de
punctaj suplimentar aplicanților care s-au
întors din diaspora pentru a deschide o întreprindere prin intermediul
programului Start-up Tech Nation;
Renunțarea la departajare în funcție de numărul de locuri de muncă dar
păstrarea obligativității creării a minim unui nou loc de muncă;
Acordarea de
punctaj suplimentar asociaților/acționarilor care nu au mai avut calitatea de
asociat/acționar în altă întreprindere pînă la înființarea societății cu care aplică;
Eligibilitatea
societăților înființate începând cu data de 1 ianuarie 2018;
Locurile de muncă create prin program vor putea fi ocupate
de angajați care nu au mai avut raporturi de muncă în ultimele 6 luni;
Introducerea restricției de înstrăinare a mai mult de 49% din părțile sociale/acțiuni pe perioada de implementare și monitorizare a programului.
Directorul Direcției de Strategie și Stabilitate Financiară în cadrul ASF, domnul Valentin Ionescu(foto), a declarat:
„Strategia ASF de educație financiară se bazează în principal pe 4 direcții principale (după grupul țintă și obiectivele urmărite, respectiv: pre-universitar, universitar, adulți și formatori). În anul 2015, a fost aprobată Strategia ASF de educație financiară pentru perioada 2015-2018, iar în anul 2019 s-a aprobat Strategia ASF de educație financiară 2019-2023. Ambele strategii fac referire la programe proprii de educație financiară adresată tuturor categoriilor tipologice de grupuri țintă (copii, adolescenți, adulți, formatori) și au în vedere contextul și recomandările internaționale.
Programele adresate mediului (învățământului) pre-universitar sunt cele mai dezvoltate și cu cea mai mare sferă de cuprindere geografică (la nivel național) dintre toate programele ASF de educație financiară. O serie largă de acțiuni logistice și eforturi administrative considerabile sunt implicate în dezvoltarea și administrarea acestora.
Să vorbim despre piața financiară ne-bancară este programul ASF de educație financiară, destinat învățământului pre-universitar, demarat în 2015 din dorința de a contribui la atingerea celui mai important obiectiv al ASF referitor la protecția consumatorilor, tinerii fiind viitorii consumatori de produse și servicii financiare ne-bancare. Analiza formularelor de feedback contabilizate pentru anul școlar precedent (2018-2019) a arătat un feedback foarte bun din partea elevilor 96% dintre aceștia considerându-l foarte bun sau bun ( 70% dintre aceștia au considerat programul foarte bun iar 26% îl considerau bun).
Pe parcursul desfășurării programului, ocazional, s-au adăugat diferite alte activități, la solicitarea unităților de învățământ sau a părinților (comitetelor de părinți), respectiv la propunerea unor parteneri instituționali sau pentru susținerea activităților GMW (Global Money Week) și WIW (World Investors Week), precum: Clopoțelul sună la BVB!, Fii deștept!, Ne jucăm și învățăm!, Oamenii mici și Țara Curcubeului, Săptămâna porților deschise. Autobuzul educației, Tabăra Urbană, acțiunea Prima zi de Școală, organizarea de sesiuni de debate pe teme financiare, acestea fiind doar o parte dintre acestea.
Continuarea programului, stabilită prin Strategia ASF de educație financiară pentru 2019-2023, a fost întâmpinată de entitățile reglementate cu un răspuns pozitiv, observându-se o creștere de peste 260% (față de anul școlar anterior) a numărului lectorilor voluntari cu care s-a demarat noul an școlar 2019-2020.
Programul TTT (train-the-trainer) este unul de pregătire pentru lectorii voluntari care participă la susținerea programului Să vorbim despre piața financiară nebancară adresat elevilor din gimnaziu și liceu. Cu sprijinul lectorilor voluntari, acest program a devenit unul extins la nivel național. În perioada 2016-2019, un număr total de peste 620 de lectori voluntari și-au exprimat dorința de a participa la acest program.
În plus, față de lectorii voluntari ai entităților reglementate, profesorii catedrei de Finanțe de la Universitatea de Vest din Timișoara au devenit în anul 2017, voluntar, lectori în acest program. În anul 2019, similar, s-a înregistrat o solicitare a unui grup de profesori de la Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău.
Creșterea numărului de lectori voluntari la începutul anului școlar 2019-2020 a fost una spectaculoasă și surprinzătoare, arătând aprecierea entităților față de eforturile ASF în domeniul educației financiare.
Programul Fii deștept în trafic! – adresat copiilor – derivă din obligațiile ASF prevăzute de art. 126 din OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare, în care se prevede ca fiind obligatorie desfășurarea de programe de prevenție rutieră. Programul s-a realizat în septembrie-octombrie 2017 (prima ediție) și o doua ediție s-a desfășurat în septembrie-octombrie 2019. ASF a realizat o broșură educațională, cu conținut dedicat copiilor pentru a-i educa referitor la regulile aferente siguranței rutiere (în calitate de pieton, participant la trafic cu role sau biciclete).
Programul adresat profesorilor din învățământul pre-universitar (Start 2 Teach) a avut ca obiectiv principal transferul de informații specifice educației financiare ne-bancare către această categorie tipologică de grup țintă din 2 perspective (în calitate de consumator și în calitate de formator). Programul este unul de scurtă durată de tipul train-the-trainer pentru profesorii din învățământul pre-universitar.
Intensificarea activității în acest program a avut loc începând cu anul 2018 deoarece s-a constatat necesitatea transferului de noțiuni specifice educației financiare ne-bancare din prisma viitoarei discipline Educație economico-financiară pentru clasa a 8-a (ce va începe să existe ca materie obligatorie în anul școlar 2020-2021).
Programul adresat mediului universitar (Laboratorul Academic) reprezintă un program prin care în perioada 2015-2019 un număr de 17 centre universitare din întreaga țară au devenit partenere ale ASF în programele de educație financiară. Parteneriatul constă în desfășurarea de activități comune, pe de o parte cele destinate studenților, pe de altă parte cele realizate în comun, destinate altor categorii de public țintă. Se poate observa un trend crescător al numărului de studenți care au participat în acest program.
În ceea ce privește programele adresate adulților, în perioada 2015-2019 au fost realizate acțiuni și programe dedicate adulților, de diferite categorii tipologice, în funcție de obiectivele urmărite: educație financiară, informare, conștientizare.
Astfel, în cadrul acestui program se disting mai multe tipuri de interacțiune, precum: Caravana PAD, Colecția de Ghiduri a ASF, acțiuni de informare și conștientizare stradale sau în cadrul târgurilor, Conferințe, seminarii și cursuri, etc..
În cadrul celor trei ediții ale Caravanei PAD ce au avut loc până în prezent, demersurilor ASF li s-au alăturat primăriile și consiliile județene care au sprijinit această campanie și care au angrenat în acest proces administratori de blocuri, proprietari de locuințe, reprezentanți IGSU, poliția locală, reprezentanți ai cultelor religioase, reprezentanți ai asociațiilor de proprietari, personal propriu dar și reprezentanți ai primăriilor sau consiliilor locale învecinate. Întâlnirile publice organizate pe parcursul evenimentelor au conținut prezentarea asigurării obligatorii de locuințe versus riscurile la care se expun cetățenii în cazul în care nu este încheiată o astfel de asigurare, respectiv prezentarea obligațiilor care decurg din lege și modalitatea de utilizare a PAD în scopul protecției asiguraților.
Un eveniment unic în România și care a fost realizat în cadrul acestui program îl reprezintă organizarea anuală a Galei EduFin (până în prezent fiind organizate 3 ediții), stabilindu-se din acest eveniment un punct de reper pentru ASF și pentru piețele financiare.
Programele de educație financiară derulate de către ASF au primit un feedback pozitiv atât la nivel național cât și la nivel internațional. Începând cu anul 2015 ASF a organizat activități de educație financiară pentru celebrarea Global Money Week (GMW), mișcare internațională de susținere a educației financiare pentru copii și tineri inițiată de Child & Youth Finance International (CYFI.) În fiecare an, numărul de evenimente și acțiuni organizate de ASF sub egida GMW, respectiv de participanți la acestea, a crescut.
Față de participarea ASF la evenimentele GMW, este de reținut faptul că România a câștigat marele premiu pentru proiectele de educație financiară derulate la nivel național în anul 2016 de Autoritatea de Supraveghere Financiară, Ministerul Educației Naționale și Banca Națională a României. Premiul a fost acordat de către Child & Youth Finance International, una dintre cele mai mari organizații de educație financiară la nivel internațional. Obținerea premiului pe țară de către ASF a venit ca urmare a activităților întreprinse în cadrul evenimentelor organizate cu prilejul GMW. Distincția a fost oferită în cadrul Global Inclusion Awards 2017, în mai 2017, sub înaltul patronaj al Președinției Germane a G20. România a fost desemnată câștigătoare la categoria CYFI Country Award, în cadrul căreia au fost acordate cinci premii, câte unul pentru fiecare regiune din lume”.
Mozaik Investments a achiziționat 35% din acțiunile companiei 5 to go, cel mai mare lanț de cafenele din Europa de Est și cea mai accesată franciză din România. În urma achiziţiei, precizarea este că „modelul de business rămâne neschimbat, compania care a fondat 5 to go rămâne acționar majoritar, cu 65% din acțiuni”. Compania Mozaik Investments a fost asistată în procesul de achiziţie de Casa de Avocatură Filip & Company, specializată în „asistenţă de cea mai înaltă calitate în practic toate ramurile de drept relevante pentru afaceri care operează în România sau care vizează România”. Tranzacția fost realizată cu susţinerea echipei formate din Alexandru Bîrsan (Partner) – coordonator, Olga Niță (Counsel), Andreea Bănică (Associate), Alina Stoica (Associate).
Alexandru Bîrsan (foto) subliniază: „Este o investiție frumoasă a clienților noștri de la Mozaik, într-un business foarte promițător, dezvoltat 100% local. Sperăm ca 5 to go să continue parcursul excelent cu noul acționariat și să ajungă una din poveștile antreprenoriale de referință din Europa de Est. Mulțumim clientului nostru pentru încrederea acordată și pentru colaborarea excelentă”.
Societatea de
Asigurare-Reasigurare City Insurance anunţă că peste 6.500 de clienţi ai ei
deţin produsul de asigurare de sănătate Second Medical Opinion (SMO) pentru acces la o a doua opinie
medicală, cu sublinierea că „SMO este singura asigurare de sănătate care acoperă orice diagnostic de
cancer”. City
Insurance are ca partener
clinica Intermedicas, prima și singura din România specializată în
servicii de second medical opinion, cu acces direct la medici de talie internațională din Europa, SUA și Japonia.
Serviciile de a doua opinie medicală sunt decontate 100% și includ: manager de caz care preia fiecare
asigurat și îl îndrumă, acces
la medici români și străini cu cele mai bune rezultate în
tratarea afecțiunilor oncologice, echipe multidisciplinare de medici
specialiști (Tumor Board),medici străini care vizitează periodic România,call-center Intermedicas cu linie dedicată. Clienţii beneficiază
deacces rapid la medici specializați cu cele mai bune rezultate,asigurare încheiată rapid,fără
chestionare și examene medicale, preț accesibil
(78 de lei pe an). Asigurarea include și
serviciile medicale ambulatorii necesare pentru stabilirea diagnosticului de
second medical opinion.
Mircea Buzera, director de vânzări al Societății de Asigurare-Reasigurare City Insurance,
subliniază: „Conform studiului
Intermedicas, partenerul nostru, se estimează că în peste 60% din cazuri atât
diagnosticul, cât și tratamentul și interpretarea analizelor sunt eronate. Astfel, noul produs de
asigurare de sănătate lansat de City Insurance, Second Medical Opinion (SMO),
oferă o a doua șansă la viață. Clienții noștri beneficiază de opinia unui specialist cu rezultate excelente la
nivel internațional, de un diagnostic clar și un tratament corect. E important să fim alături de clienți atunci când un diagnostic îi pune într-una dintre cele mai dificile
situații”.