Ministerul Finanţelor a atras peste 416 milioane de euro de la bănci

0

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a împrumutat, miercuri, 416,1 milioane de euro de la bănci, printr-o emisiune de obligaţiuni de stat cu cupon cu o maturitate reziduală de 14 de luni, la un randament mediu de 0,13% pe an, potrivit datelor transmise de Banca Naţională a României (BNR).

 Valoarea nominală a emisiunii de luni a fost de 200 de milioane de euro, iar băncile au subscris 419,6 milioane de euro, scrie Economica.net.

De asemenea, MFP a respins toate ofertele băncilor depuse în cadrul licitaţiei pentru o emisiune de obligaţiuni de stat cu cupon pe 64 de luni, prin care intenţiona să atragă 200 de milioane de euro.

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a planificat, în luna decembrie 2019, împrumuturi de la băncile comerciale de 5,945 miliarde de lei, din care un miliard de lei prin două emisiuni de certificate de trezorerie cu discount şi 4,3 miliarde de lei prin opt emisiuni de obligaţiuni de stat.

România se află printre ţările UE cu cea mai ridicată rată de inflaţie

0

Rata anuală a inflaţiei în zona euro a fost în noiembrie de 1%, în creştere faţă de 0,7% în octombrie, şi de 1,3% în Uniunea Europeană, în creştere faţă de 1,1% luna precedentă, iar România, Ungaria şi Slovacia au înregistrat cele mai ridicate rate ale inflaţiei din UE, arată datele publicate miercuri de Oficiul European de Statistică (Eurostat), informează Agerpres.ro.

Conform acestor cifre, inflaţia din zona euro este tot mai departe de obiectivul ţintă al Băncii Centrale Europene (BCE), respectiv o creştere a preţurilor mai mică, dar apropiată de 2%, potrivit Bursa.

De asemenea, cele mai ridicate rate anuale ale inflaţiei din UE au fost înregistrate luna trecută în România (3,8%), Ungaria (3,4%), Slovacia (3,2%) şi Cehia (3%), iar cele mai scăzute în Italia şi Portugalia (ambele cu 0,2%) şi Belgia (0,4%). Comparativ cu luna precedentă, inflaţia anuală a scăzut în cinci state membre, a rămas stabilă în două şi a urcat în 20 de ţări membre.

Inflaţia de bază este urmărită cu atenţie de Banca Centrală Europeană la elaborarea deciziilor sale de politică monetară, potrivit sursei citate.

Studiu EY: Asigurătorii au nevoie de o transformare profundă și de forță de muncă specializată

0

În contextul stagnării activității din sectorulasigurărilor,pe fondul nivelului redus al ratelor dobânzii, modificările structurii demografice a consumatorilor din toată lumeași așteptările tot mai mari legate de experiențele digitalegenerează noi riscuri, dar și oportunități pentru jucătorii din acest sector. Raportul EY Insurance Outlook 2020, elaborat pe baza consultărilor cu liderii din domeniu de la nivel global, evidențiază prioritățileși planurile pentru anul următor princare companiile de asigurări generale și de viață intenționează să își mențină competitivitatea în această nouă paradigmă.

Conform raportului, asigurătorii consideră că talentele reprezintă „ingredientul secret” pentru a valorifica la maximum investițiile în tehnologie, în transformarea digitală și în noile modele de afaceri. Dar sectorul are dificultăți în a atrage oamenii potriviți, iar asigurătorii ar trebui fie să se repoziționeze ca firme de tehnologie, fie să comunice mai multde ce e important acest sector, ce valoarea aduce societății și de ce este atractivăo carierăîn asigurări.

”Industria asigurărilor trebuie să se reinventeze pentru a răspunde așteptărilor din ce în ce mai mari din partea clienților privind o adevărată experiență digitală. Noi riscuri apar, cum ar fi cele de cybersecurity, și, odată cu ele, devine la fel, daca nu chiar mai importantă, prevenirea acestora și nu doar administrarea lor.

Din păcate, pe o piață ca cea din România, afectată de una dintre cele mai mari migrații ale forței de muncă, în care numeroase grupuri internaționale și-au dezvoltat centre de servicii  (“SSC”), atragerea unor specialiști în acest domeniu devine parte a unui adevărat  “război” pentru talente.

În ciuda acestor provocări, care includ și nevoia de excelență operațională și eficiență a costurilor, în paralel cu administrarea cerințelor de reglementare, industria are oportunități foarte bune de dezvoltare, având în vedere gradul redus de penetrare al asigurărilor și interesul în creștere pentru produse non-auto (sănătate, componente de investiții)”, spune Alina Dimitriu, Partener, Departamentul de Audit, EY România. 

Potrivit raportului, printre celelalte priorități ale companiilor de asigurări generale și de viață se numără:

  • Atingerea excelenței operaționale și eficientizarea costurilor
  • Gestionarea presiunilor legislative
  • Digitalizarea distribuției
  • Adoptarea tehnologiilor emergente și inovatoare
  • Navigarea printre riscurile și oportunitățile schimbărilor climatice.

Perspectivele de dezvoltare ale Europei

Confruntarea cu presiunile legislative, precum cele aduse de IFRS 17, și cu necesitatea dea-și recalifica forța de muncă și de a adopta transformarea digitală, se dovedește a fi un exercițiu de echilibristică dificil pentru asigurătorii europeni, care fac eforturi mari în direcția dezvoltării. Companiile de asigurări generale trebuie să găsească echilibrul potrivit între distribuția digitală și cea tradițională, navigând printre schimbările legislative și explorând oportunitățile și amenințările dezvoltării durabile și ale schimbărilor climatice. În același timp, asigurătorii de viață vor căuta să își eficientizeze costurile, prin testarea de noi propuneri prin intermediul dispozitivelor conectate și prin oferte de bunăstare financiară care ar putea soluționa problema nivelurilor extrem de reduse ale ratelor dobânzii.

Raportul arată că printre măsurile cheie pe care trebuie să le ia în 2020 companiile de asigurări (atât generale, cât și de viață) din Europa se numără: gestionarea presiunilor legislative persistente, digitalizarea vânzărilor și distribuției și eficientizarea costurilor. Un aspect interesant este că lupta pentru talente este o prioritate de top pentru companiile de asigurări generale, alături de soluționarea aspectelor legate de dezvoltarea durabilă și de schimbările climatice, în timp ce asigurătorii de viață își mențin atenția asupra problemelor legate de dezvoltarea durabilă și de schimbările climatice și asupra valorificării tehnologiei internetului lucrurilor (Internet of Things sau IoT).

Perspectivele regiunii America de Nord și de Sud

În 2020, principalele tendințe în rândul companiilor de asigurări (atât generale, cât și de viață) de pe continentul american se aliniază cu unele dintre prioritățile globale: câștigarea luptei în recrutarea talentelor, atingerea excelenței operaționale și eficientizarea costurilor. Pentru companiile de asigurări generale, rămân prioritaredigitalizarea distribuției și elaborarea strategiilor corecte pentru a colabora (și concura) cu noii jucători de pe piață (companiile „insurtech”, marile companii tehnologice). 

Perspectivele regiunii Asia-Pacific

Deși fundamentele sectorului par să fie solide, incertitudinile legislative și economice și problemele specifice fiecărei țări aruncă o umbră asupra perspectivelor de dezvoltare ale regiuniiAsia-Pacific și generează noi provocări. Potrivit raportului, asigurătorii ar trebui să valorifice avantajul unei clase de mijloc relativ tinere și în creștere prin adoptarea noilor tehnologii. La rândul său, acest demers le va reduce baza de cost și le va moderniza distribuția prin dezvoltarea ofertelor directe către consumatori și valorificareaschimbărilor legislative pentru a-și eficientiza operațiunile.

În prezent, această regiune încă înregistrează un val de creștere solidă, în principal datorită Chinei, dar și performanțelor pozitive ale pieței sud-coreene. Totuși, piețele mature se confruntă cu provocările aduse de populația îmbătrânită și de modificarea exigențelor clienților. Nicio altă piață nu este la fel de diversă sub aspectul oportunităților și a maturității, ceea ce reprezintă o provocare interesantă pentru asigurătorii din această regiune.

Pentru mai multe informații și pentru a descărca raportul, vizitați EY Insurance Outlook 2020.

Decembrie, „luna cadourilor” fiscale pentru mediul de business?

0

Luna decembrie, denumitătradițional „luna cadourilor”, tinde să devină o sursă de preocupare pentru mediul de business din România, având în vedere că, în ultimii ani, cele mai importante modificări fiscale au fost adoptate aproape de finalul anului. Apogeul a fost atins în 2018, când am„primit” de Crăciun faimoasa Ordonanță de Urgență 114. Anul acesta, tot în ajun de sărbători, se aduc reparații capitale ordonanței, care, dincolo de beneficii, vin și cu costuri de readaptare rapidă la noua realitate. Având în vedere provocările bugetare ale anului viitor, se pot anticipa, deja, surprizepentru decembrie 2020?

Anul 2019 a fost mai puțin „bogat” în modificări fiscale decât anii anteriori, însă impactul generat de OUG 114/2018 a fost mult mai puternic din cauza anvergurii actului normativ și a modului surprinzător în care a fost adoptat: din scurt, fără consultări cu entitățile afectate și fără studii de impact.

Efectul asupra economiei a fost unul complex, pentru că a constat nu doar în taxe noi și cheltuieli de conformare pentru jucătorii vizați, ci și în dezechilibrarea bugetelor pe anul în curs și a deciziilor de investiții (de exemplu, investițiile în Marea Neagră). Toate acestea au generat reacții negative în lanț până la consumatorul final.

Pe de altă parte, impactul asupra bugetului de stat, deși pozitiv, a fost cu mult sub așteptări și nu a compensat sub nicio formă pagubele deja create și pe cele viitoare, având în vedere că încrederea investitorilorva fi mai greu de restabilit chiar și decât bugetele companiilor afectate.

Ordonanța a fost modificată, dar impactul persistă

Pe parcursul anului, ordonanța a mai fost amendată, punctual, cea mai importantă modificare fiind adusă taxei pe activele bancare, însă abia prin legea pe care Guvernul a anunțat că își va asuma răspunderea în Parlament se reduc semnificativ riscurile induse de actul normativ inițial. În linii mari, proiectul de lege aprobat de Guvern prevede eliminarea taxei pe activele bancare, a taxei din energie, renunțarea la taxarea companiilor din telecomunicații și revenirea la cerințele de capital inițiale pentru fondurile de pensii din pilonul II. În cazul pensiilor obligatorii administrate privat, se retrage și posibilitatea acordată participanților la un fond privat de a se transfera la sistemul de stat după o perioadă de cinci ani. În energie, se renunță la plafonarea tarifelor pentru gaze și electricitate și se introduc prevederi tranzitorii pentru liberalizarea pieţei de energie electrică şi de gaze.

Dintre măsurile cele mai importante cuprinse în OUG 114, se mențin cele din construcții (salariul minim diferențiat și facilitățile fiscale acordate societăților din domeniu), acestea fiind considerate, în general, benefice sectorului.

Impactul modificării ordonanței asupra mediului de afaceri va fi, fără îndoială, unul pozitiv, deși nu se poate spune că efectele vor fi șterse cu buretele: taxele plătite sau datorate de entitățile vizate, disconfortul și cheltuielile generate de conformare și, nu în ultimul rând, incertitudinea care a dus la blocarea planurilor de investiții reprezintă costuri plătite deja în contul acestui experiment.

Pe de altă parte, însă, este evident că, prin modificarea actului normativ, statul trebuie să renunțe la anumite venituri. În acest an, în baza ordonanței,a încasat peste 600 de milioane de lei (în 11 luni) de la companiile din sectorul energetic și aproape 380 de milioane de lei de la bănci, doar pentru primul semestru din 2019, urmând ca taxa datorată pe semestrul doi să intre în conturile statului la jumătatea anului viitor.

Raportate la dimensiunea bugetului de stat, sumele pot părea ușor de compensat, însă nu și în contextul expansiunii cheltuielilor din ultimii ani și din perioada următoare. Guvernul și-a asumat deja faptul că deficitul bugetar va depăși semnificativ limita de 3% din PIB atât în 2019, cât și în anii următori, dar și aceste estimări sunt considerate încă optimiste în perspectiva implementării legii pensiilor în forma actuală și a altor propuneri prezente și viitoare (reduceri de taxe și/sau creșteri de cheltuieli).

2020, încă un an de incertitudine în business?

Este pusă, așadar, în discuție sustenabilitatea bugetului pe anul viitor și nu numai, motiv pentru care apare ca inevitabil riscul unor eventuale măsuri de compensare a deficitului creat prin creșterea excesivă a cheltuielilor.

Modificarea OUG 114, în sensul eliminării măsurilor considerate nocive cuprinse în actul inițial, ar putea reprezenta un moment de referință în restabilirea încrederii investitorilor în mediul de business românesc. Însă, pentru ca procesul să fie de durată, este necesar să se revină la predictibilitate, la adoptarea de acte normative cu impact fiscal în urma unor consultări reale cu entitățile afectate, cu cel puțin șaseluni înainte de momentulaplicării, așa cum prevede Codul Fiscal.

Care sunt șansele reale ca acest lucru să se întâmple în 2020, an electoral cu două runde de alegeri – locale, în vară, și parlamentare în toamnă/iarnă? Greu de anticipat.

Așadar, incertitudinea și, implicit, lipsa de încredere persistă, iar bugetul pe 2021, secătuit de promisiuni electorale, va avea nevoie de resurse pe care le va căuta…când? În decembrie 2020?

EximBank, finanțare pentru Elba Timișoara

0

EximBank și Elba Timișoara – companie cu tradiţie şi valoare recunoscută în producţia de corpuri de iluminat – au încheiat un acord de finanțare de 5,9 milioane de euro. EximBank informează că destinaţia finanțării este „să susțină derularea unor investiții necesare pentru adaptarea portofoliului de produse Elba la cele mai noi solicitări ale principalilor parteneri din industria auto, respectiv Alianta Renault Nissan Mitsubishi și Grupul Volkswagen”.

Traian Halalai, președintele executiv al EximBank, subliniază: „Ne bucurăm că prin facilitățile acordate putem susține trendul de evoluţie pozitivă atât pe piața internă, cât și pe cea internațională a unuia dintre cele mai puternice branduri românești, cu o istorie de aproape 100 de ani, contribuind astfel la continuarea tradiției. Faptul că avem în portofoliu companii din elita business-ului românesc, așa cum este și Elba, reprezintă expresia angajamentului nostru ferm de a contribui la dezvoltarea mediului de afaceri local și a capacității noastre de a construi o relație solidă de tip win-win cu toate firmele de pe piață. Capitalul românesc are forţa de a crea companii care să concureze multinaționale cu tradiție, iar EximBank poate propune soluții financiare competitive celor aflate în căutarea unor soluții de dezvoltare a afacerilor”.

La rândul său, Bogdan Cocian, CEO al companiei Elba, accentuează: „În aproape un secol de existență, Elba a reușit să se transforme continuu pentru a asigura dezvoltarea afacerii, adaptându-se cu succes exigențelor din industrie prin investiții semnificative în inovație și tehnologie. Ritmul în care producătorii auto lansează modele noi ne provoacă să ne reinventăm în mod agil portofoliul de produse, iar noi am demonstrat că avem capacitatea de a ține pasul cu solicitările partenerilor noștri. Astfel, ADN-ul companiei s-a conturat puternic prin anticiparea unor cerințe ale pieței, fiind recunoscuți de către principalii clienți pentru competențele design to cost și design to quality, dar și pentru capacitatea de a alege și transpune tehnologiile semnificative pe piața mass-market. Ne dorim să continuăm să creștem, să ne diversificăm portofoliul de clienți, gama de produse și servicii, întărindu-ne poziția pe piața europeană de profil. Așadar, pentru noi, este important să continuăm investițiile, iar în EximBank avem un partener pe termen lung, care ne susține în acest demers”.

În context, este de reafirmat că „segmentul principal de activitate al Elba este reprezentat de iluminatul pentru automotive, dar portofoliul companiei include și produse cu tehnologie Led de ultimă generație pentru iluminat industrial, stradal, Antiex sau office.  În prezent, Elba este furnizor principal pentru Automobile Dacia, cu care colaborează de peste 50 de ani, dar și pentru alte uzine ale grupului Renault din Europa și de pe alte continente. Pentru grupul VW, societatea timișoreană livrează componente celor două divizii – Skoda (cu care colaborează de peste 8 ani) și Volkswagen, cu care a început recent colaborarea pentru furnizarea de corpuri de iluminat. De asemenea, compania a înființat alături de Varroc Lighting Systems, unul din leaderii mondiali in domeniul iluminatului automotive, o companie mixtă (Varroc-Elba Electronics) ce are ca obiect principal de activitate fabricarea subansamblurilor electronice”.

Consiliul IMM respinge reducerea TVA

0

Faţă de preconizata reducere a TVA de la 19% la 16% (cota generală) şi de la 9% la 5% (alimente şi zona adiacentă), Consiliul Naţional al Întrepriderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) îşi prezintă punctul de vedere, pronind de la situaţia încasării TVA, pe care o sintetizează astfel: „Potrivit comunicatului de presă al Comisie Europene, din 05 septembrie 2019, România a înregistrat cel mai mare deficit din UE în privinţă încasări TVA, de 36% în 2017, fiind urmată de Grecia (34%) și Lituania (25%). Potrivit iniţiatorilor propunerii legislative, 5 deputaţi PNL, România a avut şi în 2016 cel mai mare deficit de colectare TVA din UE de 35,88%, procent care era în creştere faţă de 2015”. În aceste condiţii, reamintind că „a susţinut în mod constant necesitatea predictibilităţii şi stabilităţii Codului Fiscal, fără  modificării care bulverseză mediul de afaceri”, CNIPMMR apreciază că „soluţia este creşterea gradului de colectare a TVA-ului mprin modernizarea şi informatizarea ANAF. Prin păstrarea cotelor de TVA se va sigura o sursă de venituri relativ constantă la buget, fără a introduce decalaje mari în cadrul încasărilor bugetare. Proiectul de buget pe anul 2020 a fost construit pe o valoare de 19% a TVA, în condiţiile în care cheltuielile bugetare vor duce la un deficit de 3,59%, fiind necesare negocieri cu Comisia Europeană pentru acceptarea acestui prag. Investiţiile pentru programele de susţinere a antreprenoriatului, cel mai reprezentativ fiind programul Romania Start-up Nation au alocate fonduri, prin proeictul de buget care acoperă finanţarea pentru doar 1200 de beneficiari, faţă de 10.000 care este ţinta programului”.

Florin Jianu, preşedintele CNIPMMR (foto), subliniază:„Respingem ferm o astfel de abordare iresponsabilă a politicienilor  care afectează grav echilibrul economic şi social,  care conduce la scăderea veniturilor, şi aşa precare ale bugetului  de stat pe 2020, şi care afectează domenii cheie precum  sănătatea, educaţia, investiţiile în infrastrucutură, dând în acelaşi timp un semnal foarte prost partenerilor investiţionali asupra unei ţării în care politicienii acţioneză impredictibil şi împotriva intereselor economice şi sociale ale propriei ţării. Mediul de afaceri nu mai are nevoie de scădere de taxe, o țară nu va funcționa cu scăderi de taxe și cu măriri continue de cheltuieli (vezi măririle cuprinse în bugetul 2020 pentru salarii și pensii), ci are nevoie de investiții (infrastructură, educație, sănătate) și de programe adecvate de stimulare a spiritului antreprenorial (Start Up Tech Nation, fonduri de capital de risc, fonduri de microcreditare și microgarantare)! Din cercetarile CNIPMMR a reieșit faptul că singurele taxe care trebuie ajustate sunt cele pe forța de muncă, România situându-se la un nivel prea ridicat al impozitării forței de muncă.”   

Propunerile IMM pentru Romania Start-up (Tech) Nation 2020

0

Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) adresează Exectuviului un set de propuneri pentru ediţia 2020 a programului Start-up Nation, inclusiv sub o denumire adecvată cerinţelor dezvoltării tehnologice:

  1. Schimbarea denumirii viitoarei sesiuni în “Start-up Tech Nation”;
  2. Introducerea obligativității achiziției unui pachet digital care să conțină minim site de prezentare a activității, un soft de gestiune a datelor și semnatură electronică (maxim eligibil 25.000 lei);
  3. Eliminarea diferențelor de punctaj dintre București, Ilfov, Cluj și restul județelor pentru o abordare unitară a programului la nivel national;
  4. Acordarea de punctaj suplimentar componentei de contribuție proprie;
  5. Acordarea de punctaj suplimentar proiectelor cu componentă de inovare socială (planurile de afaceri care rezolvă una sau mai multe din problemele sociale ale comunității unde se implementează proiectul);
  6. Acordarea de punctaj suplimentar aplicanților care s-au întors din diaspora pentru a deschide o întreprindere prin intermediul programului Start-up Tech Nation;
  7. Renunțarea la departajare în funcție de numărul de locuri de muncă dar păstrarea obligativității creării a minim unui nou loc de muncă;
  8. Acordarea de punctaj suplimentar asociaților/acționarilor care nu au mai avut calitatea de asociat/acționar în altă întreprindere pînă la înființarea societății cu care aplică;
  9. Eligibilitatea societăților înființate începând cu data de 1 ianuarie 2018;
  10. Locurile de muncă create prin program vor putea fi ocupate de angajați care nu au mai avut raporturi de muncă în ultimele 6 luni;
  11. Introducerea restricției de înstrăinare a mai mult de 49% din părțile sociale/acțiuni pe perioada de implementare și monitorizare a programului.

Valentin Ionescu: Strategia ASF privind educația financiară, pilon în dezvoltarea piețelor financiare nebancare

0

Directorul Direcției de Strategie și Stabilitate Financiară în cadrul ASF, domnul Valentin Ionescu(foto), a declarat:

„Strategia ASF de educație financiară se bazează în principal pe 4 direcții principale (după grupul țintă și obiectivele urmărite, respectiv: pre-universitar, universitar, adulți și formatori). În anul 2015, a fost aprobată Strategia ASF de educație financiară pentru perioada 2015-2018, iar în anul 2019 s-a aprobat Strategia ASF de educație financiară 2019-2023. Ambele strategii fac referire la programe proprii de educație financiară adresată tuturor categoriilor tipologice de grupuri țintă (copii, adolescenți, adulți, formatori) și au în vedere contextul și recomandările internaționale.

Programele adresate mediului (învățământului) pre-universitar sunt cele mai dezvoltate și cu cea mai mare sferă de cuprindere geografică (la nivel național) dintre toate programele ASF de educație financiară. O serie largă de acțiuni logistice și eforturi administrative considerabile sunt implicate în dezvoltarea și administrarea acestora.

Să vorbim despre piața financiară ne-bancară este programul ASF de educație financiară, destinat învățământului pre-universitar, demarat în 2015 din dorința de a contribui la atingerea celui mai important obiectiv al ASF referitor la protecția consumatorilor, tinerii fiind viitorii consumatori de produse și servicii financiare ne-bancare. Analiza formularelor de feedback contabilizate pentru anul școlar precedent (2018-2019) a arătat un feedback foarte bun din partea elevilor 96% dintre aceștia considerându-l foarte bun sau bun ( 70% dintre aceștia au considerat programul foarte bun iar 26% îl considerau bun).

Pe parcursul desfășurării programului, ocazional, s-au adăugat diferite alte activități, la solicitarea unităților de învățământ sau a părinților (comitetelor de părinți), respectiv la propunerea unor parteneri instituționali sau pentru susținerea activităților GMW (Global Money Week) și WIW (World Investors Week), precum: Clopoțelul sună la BVB!, Fii deștept!, Ne jucăm și învățăm!, Oamenii mici și Țara Curcubeului, Săptămâna porților deschise. Autobuzul educației, Tabăra Urbană, acțiunea Prima zi de Școală, organizarea de sesiuni de debate pe teme financiare, acestea fiind doar o parte dintre acestea.

Continuarea programului, stabilită prin Strategia ASF de educație financiară pentru 2019-2023, a fost întâmpinată de entitățile reglementate cu un răspuns pozitiv, observându-se o creștere de peste 260% (față de anul școlar anterior) a numărului lectorilor voluntari cu care s-a demarat noul an școlar 2019-2020.

Programul TTT (train-the-trainer) este unul de pregătire pentru lectorii voluntari care participă la susținerea programului Să vorbim despre piața financiară nebancară adresat elevilor din gimnaziu și liceu. Cu sprijinul lectorilor voluntari, acest program a devenit unul extins la nivel național. În perioada 2016-2019, un număr total de peste 620 de lectori voluntari și-au exprimat dorința de a participa la acest program.

În plus, față de lectorii voluntari ai entităților reglementate, profesorii catedrei de Finanțe de la Universitatea de Vest din Timișoara au devenit în anul 2017, voluntar, lectori în acest program. În anul 2019, similar, s-a înregistrat o solicitare a unui grup de profesori de la Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău.

Creșterea numărului de lectori voluntari la începutul anului școlar 2019-2020 a fost una spectaculoasă și surprinzătoare, arătând aprecierea entităților față de eforturile ASF în domeniul educației financiare.

Programul Fii deștept în trafic! – adresat copiilor – derivă din obligațiile ASF prevăzute de art. 126 din OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare, în care se prevede ca fiind obligatorie desfășurarea de programe de prevenție rutieră. Programul s-a realizat în septembrie-octombrie 2017 (prima ediție) și o doua ediție s-a desfășurat în septembrie-octombrie 2019. ASF a realizat o broșură educațională, cu conținut dedicat copiilor pentru a-i educa referitor la regulile aferente siguranței rutiere (în calitate de pieton, participant la trafic cu role sau biciclete).

Programul adresat profesorilor din învățământul pre-universitar (Start 2 Teach) a avut ca obiectiv principal transferul de informații specifice educației financiare ne-bancare către această categorie tipologică de grup țintă din 2 perspective (în calitate de consumator și în calitate de formator). Programul este unul de scurtă durată de tipul train-the-trainer pentru profesorii din învățământul pre-universitar.

Intensificarea activității în acest program a avut loc începând cu anul 2018 deoarece s-a constatat necesitatea transferului de noțiuni specifice educației financiare ne-bancare din prisma viitoarei discipline Educație economico-financiară pentru clasa a 8-a (ce va începe să existe ca materie obligatorie în anul școlar 2020-2021).

Programul adresat mediului universitar (Laboratorul Academic) reprezintă un program prin care în perioada 2015-2019 un număr de 17 centre universitare din întreaga țară au devenit partenere ale ASF în programele de educație financiară. Parteneriatul constă în desfășurarea de activități comune, pe de o parte cele destinate studenților, pe de altă parte cele realizate în comun, destinate altor categorii de public țintă. Se poate observa un trend crescător al numărului de studenți care au participat în acest program.

În ceea ce privește programele adresate adulților, în perioada 2015-2019 au fost realizate acțiuni și programe dedicate adulților, de diferite categorii tipologice, în funcție de obiectivele urmărite: educație financiară, informare, conștientizare.

Astfel, în cadrul acestui program se disting mai multe tipuri de interacțiune, precum: Caravana PADColecția de Ghiduri a ASF, acțiuni de informare și conștientizare stradale sau în cadrul târgurilor, Conferințe, seminarii și cursuri, etc..

În cadrul celor trei ediții ale Caravanei PAD ce au avut loc până în prezent, demersurilor ASF li  s-au alăturat primăriile și consiliile județene care au sprijinit această campanie și care au angrenat în acest proces administratori de blocuri, proprietari de locuințe, reprezentanți IGSU, poliția locală, reprezentanți ai cultelor religioase, reprezentanți ai asociațiilor de proprietari, personal propriu dar și reprezentanți ai primăriilor sau consiliilor locale învecinate. Întâlnirile publice organizate pe parcursul evenimentelor au conținut prezentarea asigurării obligatorii de locuințe versus riscurile la care se expun cetățenii în cazul în care nu este încheiată o astfel de asigurare, respectiv prezentarea obligațiilor care decurg din lege și modalitatea de utilizare a PAD în scopul protecției asiguraților.

Un  eveniment unic în România și care a fost realizat în cadrul acestui program îl reprezintă organizarea anuală a Galei EduFin (până în prezent fiind organizate 3 ediții), stabilindu-se din acest eveniment un punct de reper pentru ASF și pentru piețele financiare.

Programele de educație financiară derulate de către ASF au primit un feedback pozitiv atât la nivel național cât și la nivel internațional. Începând cu anul 2015 ASF a organizat activități de educație financiară pentru celebrarea Global Money Week (GMW), mișcare internațională de susținere a educației financiare pentru copii și tineri inițiată de Child & Youth Finance International (CYFI.) În fiecare an, numărul de evenimente și acțiuni organizate de ASF sub egida GMW, respectiv de participanți la acestea, a crescut.

Față de participarea ASF la evenimentele GMW, este de reținut faptul că România a câștigat marele premiu pentru proiectele de educație financiară derulate la nivel național în anul 2016 de Autoritatea de Supraveghere Financiară, Ministerul Educației Naționale și Banca Națională a României. Premiul a fost acordat de către Child & Youth Finance International, una dintre cele mai mari organizații de educație financiară la nivel internațional. Obținerea premiului pe țară de către ASF a venit ca urmare a activităților întreprinse în cadrul evenimentelor organizate cu prilejul GMW. Distincția a fost oferită în cadrul Global Inclusion Awards 2017, în mai 2017, sub înaltul patronaj al Președinției Germane a G20. România a fost desemnată câștigătoare la categoria CYFI Country Award, în cadrul căreia au fost acordate cinci premii, câte unul pentru fiecare regiune din lume”.

Mozaik Investments a achiziționat 35% din acțiunile 5 to go

0

Mozaik Investments a achiziționat 35% din acțiunile companiei 5 to go, cel mai mare lanț de cafenele din Europa de Est și cea mai accesată franciză din România. În urma achiziţiei, precizarea este că „modelul de business rămâne neschimbat, compania care a fondat 5 to go rămâne acționar majoritar, cu 65% din acțiuni”. Compania Mozaik Investments a fost asistată în procesul de achiziţie de Casa de Avocatură Filip & Company, specializată în „asistenţă de cea mai înaltă calitate în practic toate ramurile de drept relevante pentru afaceri care operează în România sau care vizează România”. Tranzacția fost realizată cu susţinerea echipei formate din Alexandru Bîrsan (Partner) – coordonator, Olga Niță (Counsel), Andreea Bănică (Associate), Alina Stoica (Associate).

Alexandru Bîrsan (foto) subliniază: „Este o investiție frumoasă a clienților noștri de la Mozaik, într-un business foarte promițător, dezvoltat 100% local. Sperăm ca 5 to go să continue parcursul excelent cu noul acționariat și să ajungă una din poveștile antreprenoriale de referință din Europa de Est. Mulțumim clientului nostru pentru încrederea acordată și pentru colaborarea excelentă”.

Asigurare de a doua opinie medicală pentru diagnosticele oncologice

0

Societatea de Asigurare-Reasigurare City Insurance anunţă că peste 6.500 de clienţi ai ei deţin produsul de asigurare de sănătate Second Medical Opinion (SMO) pentru acces la o a doua opinie medicală, cu sublinierea că SMO este singura asigurare de sănătate care acoperă orice diagnostic de cancer”. City Insurance are ca partener clinica Intermedicas, prima și singura din România specializată în servicii de second medical opinion, cu acces direct la medici de talie internațională din Europa, SUA și Japonia. Serviciile de a doua opinie medicală sunt decontate 100% și includ: manager de caz care preia fiecare asigurat și îl îndrumă, acces la medici români și străini cu cele mai bune rezultate în tratarea afecțiunilor oncologice, echipe multidisciplinare de medici specialiști (Tumor Board),medici străini care vizitează periodic România,call-center Intermedicas cu linie dedicată. Clienţii beneficiază deacces rapid la medici specializați cu cele mai bune rezultate,asigurare încheiată rapid,fără chestionare și examene medicale, preț accesibil (78 de lei pe an). Asigurarea include și serviciile medicale ambulatorii necesare pentru stabilirea diagnosticului de second medical opinion.

Mircea Buzera, director de vânzări al Societății de Asigurare-Reasigurare City Insurance, subliniază: Conform studiului Intermedicas, partenerul nostru, se estimează că în peste 60% din cazuri atât diagnosticul, cât și tratamentul și interpretarea analizelor sunt eronate. Astfel, noul produs de asigurare de sănătate lansat de City Insurance, Second Medical Opinion (SMO), oferă o a doua șansă la viață. Clienții noștri beneficiază de opinia unui specialist cu rezultate excelente la nivel internațional, de un diagnostic clar și un tratament corect. E important să fim alături de clienți atunci când un diagnostic îi pune într-una dintre cele mai dificile situații”.